Rozbieha sa aj eurokampaň, viacerí majú problém s transparentnosťou

Na pozadí prezidentského súboja sa zatiaľ menej nápadne rozbieha aj ďalšia predvolebná kampaň – k júnovým voľbám do Európskeho parlamentu. V Transparency sme preto spustili podstránku VOLBY.TRANSPARENCY.SK/EURO2024 aj k jej monitoringu (link v komentári). Transparentné účty k eurovoľbám si dosiaľ založilo päť parlamentných strán, ktoré na ne zatiaľ dovedna poslali 1,69 milióna eur. Najväčšie výdavky (69-tisíc eur) priebežne vykazuje mimoparlamentná Republika.

Kampaň k eurovoľbám bude vo výsledku násobne väčšia ako prezidentská. Kým do zápolenia o post hlavy štátu vložia podľa nášho odhadu kandidáti spolu do dvoch miliónov eur, súboj o europoslanecké mandáty môže stáť aj trojnásobne viac. V roku 2019 minuli strany na svoju eurovolebnú prezentáciu dokopy 4,9 milióna eur, tentokrát by výdavky mohli prekonať hranicu šiestich miliónov. Limit na výdavky pre jednotlivé strany je nastavený rovnako vysoko ako v parlamentných voľbách – na tri milióny eur. Žiadna z nich sa k nemu pravdepodobne opäť ani zďaleka nepriblíži.

Oficiálne kampaň vo februári začalo Progresívne Slovensko, ktoré už má v uliciach aj bilbordy. V marci sa k hnutiu pridajú aj strany Slovensko, SaS a Republika, ktoré už tiež uhradili zálohy za marcové outdoorové kampane. Beží tiež už aj kampaň na internete – napríklad Smer dosiaľ do sponzoringu na sociálnej sieti Facebook investoval takmer štyri tisíc eur.

Strany majú okrem povinných transparentných účtov aj povinnosť označovať svoju predvolebnú reklamu. Viaceré tak zatiaľ dôsledne nerobia, za čo by im mala hroziť aj pokuta. Oznámenie o objednávateľovi sme nezaregistrovali napríklad na bilbordoch PS „Nemôžu mať všetko“, ktoré by už mali byť súčasťou eurokampane. Naopak sponzorované statusy na sociálnej označujú dôsledne, na rozdiel napríklad od Smeru. Ten opäť neumiestňuje povinné oznámenia pod svoje sponzorované statusy, povinnosť ignoroval aj v nedávnych parlamentných voľbách.

Zaznamenali sme aj sponzorované statusy KDH, vrátane toho, v ktorom kresťanskí demokrati oznamujú, že ich kandidátku do eurovolieb povedie Miriam Lexmann. Tieto výdavky by malo hnutie evidovať aj na svojom transparentnom účte k eurovoľbám, ktorý však zatiaľ nemajú zverejnený.

Edit: PS v reakcii na našu informáciu o neoznačenej outdoorovej reklame reagovalo vysvetlením, že bola vyvesená ešte pred začiatkom volebnej kampane, a preto sa z pohľadu hnutia na nich nevzťahovala povinnosť označiť politickú reklamu.

(luk)

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby-hlavna-stranka-aktuality, volby.transparency.sk, volby2024-euro-aktuality and tagged , , . Bookmark the permalink.