Prečo nesedí záverečná správa Petra Pellegriniho ani jeho vysvetlenie, že limit na výdavky neprekročil

Víťaz prezidentských volieb Peter Pellegrini odovzdal včera záverečnú správu, v ktorej tvrdí, že sa podobne ako jeho súper Ivan Korčok veľmi tesne vošiel do polmiliónového limitu na kampaňové výdavky (celkové náklady 499 451 eur). Prečo správa nesedí s realitou:

Budúci prezident ešte stále nezaplatil všetky faktúry. Minimálne musí ešte doplatiť väčšiu polovicu svojej outdoorovej kampane (bilbordy za marec). Zaplatiť by mal aj faktúru Slovenskej pošty na 50-tisíc eur za roznos druhého čísla jeho volebných novín, ktorú sa nám podarilo získať cez infozákon a, kde nám hovorkyňa strany Hlas potvrdila, že ju očakávajú.

Pellegrini má však na účte už len 102-tisíc eur, ktoré mu na úhradu týchto dvoch faktúr nemôžu stačiť. Je preto zrejmé, že limit na výdavky nedodržal.

Budúci prezident však tvrdí, že sa do limitu vošiel, pretože agentúra, s ktorou spolupracuje disponovala pri nákupe bilbordov „výraznými zľavami“. Takáto argumentácia má hneď dve slabiny.

Nám sa podarilo vďaka dátam spoločnosti Kantar odhadnúť výšku bilbordovej kampane Pellegriniho. V cenníkových cenách mohol mať bilbordy za 770-tisíc eur. Reálne sa dala táto reklama nakúpiť s polovičnou zľavou. Bilbordovú kampaň sme preto vyčíslili na 417-tisíc eur. Podľa nášho konzervatívneho odhadu na ňu teda minul takmer celý svoj kampaňový limit.

Peter Pellegrini však pri zaplatených bilbordoch za február vykázal zľavu ďalších takmer 50-percent (namiesto 159-tisíc zaplatil iba 85). V marci by mal mať oproti reálnym trhovým cenám dokonca zľavu 75 percent (namiesto 206-tisíc eur by mal zaplatiť iba 52).

V Transparency pochybujeme, že Pellegriniho neznáma agentúra Creo advertising, ktorá mala za posledné roky tržby pod pol milióna eur, mohla byť takáto úspešná. Ak sa jej to však aj podarilo, takáto mimoriadna zľava mala byť v záverečnej správe vykázaná ako bezodplatné plnenie. V tejto kolónke však svieti nula. Do limitu sa teda nemohol vojsť ani v tomto prípade.

V Transparency víťaznú kampaň Petra Pellegriniho odhadujeme na minimálne 750-tisíc eur. So zapojením podporovateľov, ktorí mu pomáhali ako tretie strany, aj keď to zákon neumožňoval, možno hovoriť až o miliónovej kampani.

Pripravujeme preto podnet a budeme pozorne sledovať, ako sa s ním vysporiada ministerstvo vnútra vedené straníckym kolegom Pellegriniho Matúšom Šutajom Eštokom. Za porušenie volebného limitu hrozí budúcemu prezidentovi pokuta vo výške dvojnásobku sumy, o ktorú limit prekročil.

(luk)

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby-hlavna-stranka-aktuality, volby2024-prezident-aktuality and tagged . Bookmark the permalink.