Kampaň Progresívneho Slovenska pre eurovoľby nahráva aj Korčokovi

Od minulého týždňa sa Slovensko ocitlo v unikátnej situácii, keď sa naraz konajú dve volebné kampane. Popri prezidentskej už aj tá eurovolebná. Kým v prvej môžu kampaňovať iba kandidáti na post hlavy štátu, bez zapájania politických strán, tá druhá je zase výlučne doménou partají. Už dopredu sme mali obavy, že takýto súbeh kampaní môže byť problematický, čo sa teraz napĺňa.

Opozičná strana Progresívne Slovensko spustila mobilizačnú kampaň NEMÔŽU MAŤ VŠETKO postavenú na obave z úplného ovládnutia štátu koalíciou. Ide o kampaň spojenú s júnovými eurovoľbami a strana ju aj účtuje na transparentnom účte k týmto voľbám. Najväčším výdavkom v kampani sú zatiaľ bilbordy za 45-tisíc eur na február a marec, ktoré si strana objednala cez reklamnú agentúru Unimedia.

Tézu o ovládnutí štátu opozícia dosiaľ používala skôr v súvislosti s prezidentskými voľbami. Prezident by podľa nej nemal byť z vládneho politického tábora a mal by napäté pomery v krajine vyvažovať. Takto postavená kampaň je namierená najmä voči favoritovi volieb a šéfovi vládneho Hlasu Petrovi Pellegrinim a mobilizovať má predovšetkým voličov jeho hlavného rivala Ivana Korčoka.

Nasadenie sloganu aj pre eurovoľby teraz nepriamo pomáha aj Korčokovi v prezidentskej kampani. Progresívne Slovensko odmieta, že by šlo o využívanie jednej kampane na obe voľby, čo by mohlo byť z hľadiska zákona problematické. „Kampaň Nemôžu mať všetko ani vizuálne, ani obsahovo nevyslovuje podporu žiadnemu kandidátovi na prezidenta, ani nevyzýva na účasť v prezidentských voľbách, preto náš postup považujeme za zákonný,“ napísala nám hovorkyňa strany Tereza Mikáčová.

Strana podľa nej nevedie ani nefinancuje kampaň žiadneho kandidáta na prezidenta, a to ani bezodplatnými plneniami. „Progresívne Slovensko vedie kampaň pre voľby do Európskeho parlamentu, v rámci ktorej zvolilo komunikáciu pod heslom ‚Nemôžu mať všetko‘ aj so zreteľom na negatívnu odozvu európskych inštitúcií na aktuálnu politickú situáciu na Slovensku a avizované možné sankcie,“ napísala hovorkyňa.

V Transparency sa domnievame, že PS využila špecifickú situáciu súbehu dvoch kampaní, s ktorou sa zákon bližšie nezaoberá. Čiastočne tak obišla aj nové pravidlo, ktoré po posledných prezidentských voľbách v roku 2019 zakázalo vedenie kampaní v prospech prezidentských kandidátov inými subjektami. Z tohto pohľadu môžu byť s blížiacim sa termínom prezidentských volieb čoraz problematickejšie aj opozičné protivládne demonštrácie, ale aj demonštrácia na podporu Petra Pellegriniho, ktorú dávnejšie avizoval premiér Robert Fico.

Zaujímavé bude sledovať aj to, ako si nastavia eurovolebnú kampaň ďalšie strany. Napríklad Smer už nalial na svoj transparentný účet milión eur, SNS 120-tisíc a napríklad SaS pol milióna. S viditeľnou kampaňou však zatiaľ nezačali.

(luk)

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby-hlavna-stranka-aktuality, volby.transparency.sk, volby2024-euro-aktuality, volby2024-prezident-aktuality and tagged , . Bookmark the permalink.