Na voľbách zrejme najviac zarobili finančníci z J&T

Na parlamentných voľbách zrejme naviac zarobila reklamná spoločnosť Bigmedia z portfólia finančnej skupiny J&T. Podľa zistení spoločnosti Kantar Slovakia, ktorá pre nás monitorovala predvolebnú reklamu, mohol dominantný hráč na slovenskom reklamnom trhu dodať politickým stranám bilboardy v objeme až tri milióny eur. Bigmedia tak zrejme prekonala v tržbách americkú spoločnosť Meta, ktorá podľa jej vlastných dát (ad library), predala cez sociálnu sieť Facebook reklamu za viac ako dva milióny. Za nimi mohla skončiť česká investičnú skupina PPF vlastniaca TV Markíza. Kantar na jej televíznych kanáloch nameral tržby presahujúce sumu jeden a pol milióna eur.

Kantar zmonitoroval v mesiacoch marec až september viac ako 27-tisíc bilboardov s politickou reklamou, z ktorých až tretinu predala práve Bigmedia. Jej celkové tržby odhadol na 3,06 milióna eur (skutočná výška sa môže líšiť kvôli poskytnutým zľavám). Najväčší hráč na poli outdoorovej reklamy bol ešte v úvode kampane ochotný prezradiť, ktorým politickým stranám predáva reklamné plochy. Potom však svoj postoj prehodnotil a poskytoval už len sumárne dáta. Takáto netransparentnosť výrazne sťažila možnosti verejnej kontroly politických strán.

Nie je tak, napríklad, možné skontrolovať kampaň strany Hlas, ktorá v záverečnej správe vykázala na vonkajšiu reklamu iba 144-tisíc eur. Keďže dobrovoľná transparentnosť nefunguje, je z nášho by bolo potrebné najväčších dodávateľov politickej reklamy zaviazať zákonom k jej povinnému reportovaniu. V prípade veľkých internetových platforiem sa o to na európskej úrovni snaží Európska komisia. Nové pravidlá majú platiť pred budúcoročnými eurovoľbami.

Americký vlastník siete Facebook, spoločnosť Meta zverejňuje údaje o politickej reklame v obmedzenej podobe. Nie je tak možné získať prehľad o celej kampani. Nám sa podarilo zosumarizovať výdavky politických strán od 11. marca v celkovej výške 2,28 milióna eur (s DPH). Ďalší americký gigant, spoločnosť Alphabet reportuje politickú reklamu presnejšie. Vďaka tomu sme vyrátali, že strany mohli minúť za celú kampaň na reklamu cez platformy Google a Youtube až 1,06 milióna eur.

Kantar zmonitoroval mimo prostredia internetu predvolebnú reklamu za celkovo 13 miliónov eur, z ktorých až 8 miliónov strany investovali do bilbordovej kampane. Ukázalo sa, že popri dominanntých bilbordoch a silnom internete internete hrala v parlamentných voľbách dôležitú úlohu televízna reklama. Na tú mohli podľa hrubého odhadu Kantaru (cenníkové ceny) strany minúť až tri milióny eur, pričom viac ako polku inkasovala TV Markíza. Necelý milión mohla utŕžiť TV JOJ, menej ako 200-tisíc RTVS a spravodajská TA3.

Zvyšné platformy na tom boli o poznanie horšie. Do reklamy v časopisoch investovali podľa odhadu Kantaru politické strany necelého pol milióna eur, v novinách skončila osmina milióna, v rozhlasovom éteri Kantar narátal reklamu za menej ako sto tisíc eur.

(luk)

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby-hlavna-stranka-aktuality, volby.transparency.sk, volby2023-aktuality. Bookmark the permalink.