Idú do online kampaní naozaj len drobné?

Ako veľmi sa možno pri kontrole financovania kampaní kandidátov na primátorov a županov spoliehať na ich transparentné účty, ktoré majú práve na tento účel slúžiť? V niečom len veľmi limitovane. Pekne to vidno napríklad pri sledovaní výdavkov na online reklamu na Facebooku.

V Transparency sme začali sťahovať všetky položky z oficiálne evidovaných transparentných účtov kandidátov na webe ministerstva vnútra. Túto povinnosť si dosiaľ splnilo 94 nezávislých kandidátov a strán, teda stále citeľne menej, ako ich už reálne rozbehlo kampaň.

Na necelej stovke účtov kandidátov a straníckych kampaní vidno zatiaľ platby Facebooku za necelých 10-tisíc eur. Najviac z účtu Teamu Bratislava, ktorý platí kampaň bratislavského primátora Matúša Valla a z účtu kandidáta Hlasu na košického župana Róberta Suju (zhodne po 1250 eur). Keďže zo všetkých 94 účtov odišlo dovedna zhruba 1,38 milióna eur, výdavky na facebookovú reklamu by tak tvorili len okolo 0,71%.

Realita je však zjavne iná. Jednak preto, že časť strán i kandidátov presúva značné sumy z transparentných účtov do mediálnych agentúr a účel výdavkov tak nemožno sledovať. Napríklad na účte OĽaNO nenájdete na Facebook ani euro, hoci kandidátom hnutia reklamu zjavne platia. Ukazuje to facebooková knižnica reklám, podľa ktorej OĽaNO sponzoruje statusy županov Eriky Jurinovej zo Žiliny či Jozefa Viskupiča z Trnavy. V prípade Jurinovej to bolo za posledné tri mesiace 1160 eur, čo ju za toto obdobie priebežne radí do top 10 najväčších kampaní na FB.

Ďalším problémom je, že značná časť kandidátov primátorov a županov si stále nesplnila povinnosť a ministerstvu transparentné účty neohlásili. Niektorí účty pritom na platby už používajú, iní ich však majú stále prázdne alebo ani nemajú. Ak si tak do knižnice pridáme iba niektorých známych kandidátov, ktorí už účasť na voľbách ohlásili, no účet na webe ministerstva evidovaný stále nemajú, výdavky na facebookovú kampaň za posledných 90 dní sa hneď priblížia k 40-tisícom eur.

Pri zaradení všetkých kandidátov s povinnosťou transparentného účtu (župy, mestá a obce nad 5-tisíc obyvateľov) by táto suma bola ešte o poznanie vyššia.

Najviac za toto obdobie, takmer 5-tisíc eur, zaplatil podľa FB knižnice súčasný košický župan Rastislav Trnka. Na jeho účte však na tento účel zatiaľ nevidno ani cent. Vyše 3,5-tisíc eur vynaložil na sponzorovaný obsah Team Bratislava, okrem Valla však ide aj o podporu jeho kolegov z mestskej strany. V prvej desiatke najväčších kampaní za posledné tri mesiace tak figurujú len traja kandidáti, pri ktorých možno sledovať výdavky na Facebook aj na ministerstve evidovaných účtoch.

Význam online kampaní s každými voľbami rastie. Pred parlamentami voľbami v roku 2020 sme narátali takéto výdavky strán až za 3,6 milióna eur, politici tak na online reklamu vynaložili zhruba štvrtinu všetkých peňazí. Rastúci trend online kampaní a s nimi spojených rizík sa dá očakávať aj pred jesennými miestnymi a regionálnymi voľbami. V Transparency sa preto plánujeme zameriavať aj na tieto výdavky.

Podporiť #TransparentneVolby môžete aj Vy na https://transparency.darujme.sk/volby

Ďakujeme! ?

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby2022-aktuality. Bookmark the permalink.