Vo finále prevalcoval Matovič konkurenciu miliónovou kampaňou

Za nástupom koalície Igora Matoviča v záverečných prieskumoch verejnej mienky sú aj enormné investície do predvolebnej kampane, aké zrejme nemajú u nás obdobu. Za posledný mesiac mohla podľa transparentných účtov a našich prepočtov koalícia strán OĽaNO, KÚ a ZA Ľudí minúť až takmer 3 milióny eur. Vo finále tým úplne prevalcovala svojich súperov. Tí nedokázali jednotlivo takéto množstvo financií zhromaždiť počas celej trištvrte roka trvajúcej predvolebnej kampane.

Momentálne je už jasné, že trojkoalícia bude viesť historicky najdrahšiu oficiálnu predvolebnú kampaň, ktorej celkové výdavky sa podľa našich prepočtov môžu vyšplhať až k sume 4,5 milióna eur, čo je polovica z limitu 9 miliónov pre tri strany dokopy. Ešte pred mesiacom pritom mala minutých dokopy iba necelého pol milióna eur, čo bolo hlboko pod TOP10. V septembri však začali nabiehať výdavky ako na bežiacom páse.

Trojkoalícia si, napríklad, dovolila v závere kampane až štyri vydania celoslovenských schránkových novín, ktoré podľa nášho odhadu mohli stáť s roznáškou aj 700-tisíc eur. Podobne vysokú sumu mohla podľa septembrových účtov minúť aj v online prostredí. Necelých 500-tisíc eur na TV reklamu je viac ako v televíziách preinzerujú všetky ostatné strany dokopy.

Ukazuje sa, že najdrahšie kampane v týchto voľbách môžu mať práve strany, ktoré v našom nedávno zverejnenom hodnotení skončili ako najmenej transparentné. Najväčšie výdavky má momentálne na účte Smer (2,57 mil. eur) nasledovaná Hlasom (2,055 mil eur.) Kampaň OĽaNO je na štvrtom mieste s výdavkami 2,032 mil. eur, na účte mu však chýbajú bilboardy za odhadom necelého milióna eur, o ktorých tvrdí, že ich zaplatilo vopred.

Vôbec sa na transparentnom účte OĽaNO neobjaví 800-tisícový výdavok na nákup 79 veteránov Fiat 500, s ktorými trojkoalícia kampaňovala v lete. Matovičovo hnutie argumentuje, že autá šli do majetku strany a v kampani sa nedajú vykázať, čo sme napadli podnetom na ministerstve vnútra. Po hypotetickom zarátaní fiatiek totiž OĽaNO vysoko prelamuje zákonný trojmiliónový strop na kampaň jednej strany,

Podozrivá je kampaň najmenšej strany trojkoalície – Kresťanskej únie, ktorá v septembri narástla z výdavkových 40 na aktuálnych 800-tisíc eur. Miniatúrna strana si takmer miliónovú kampaň mohla dovoliť vďaka dvom vysokým pôžičkám (250 a 700-tisíc eur), ktorých podrobnosti na svojom webe stále nezverejnila.

Kampaň trojkoalície sa nedá skontrolovať aj preto, že strany sa v závere skladajú na spoločnú reklamu podľa neznámeho kľúča, pričom na účtoch nie je možné rozlíšiť, čo je spoločná reklama a čo individuálna prezentácia jednotlivej strany. Najmenšie celkové výdavky v trojkoalícii má strana Za ľudí (354-tisíc eur).

V roku 2020 pritom hnutiu na víťazstvo vo voľbách „stačilo“ minúť dva milióny eur. Štátny príspevok, ktorý na základe vyhratých volieb OľaNO získalo, bol 19,8 milióna eur, dnes tak nemajú problém financovať najnákladnejšiu kampaň.”

(luk, him)

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby-hlavna-stranka-aktuality, volby.transparency.sk, volby2023-aktuality and tagged , , . Bookmark the permalink.