Kresťanská únia Anny Záborskej kúpila najdrahšiu reklamu, plánuje miliónovú kampaň

Najdrahšou jednotlivou predvolebnou reklamou v tejto kampani sú Obyčajné noviny, ktoré v posledných dňoch roznášala Slovenská pošta do schránok domácností po celom Slovensku. Vytlačenie prvého čísla 30-stranového plnofarebného magazínu stálo 150-tisíc eur, do volieb majú vyjsť ešte dve podobne drahé vydania. Aj keď je vydavateľom novín OĽaNO, výdavky sa začali objavovať na transparentnom účte Kresťanskej únie, s ktorou hnutie kandiduje v koalícii. Malá strana bez štátnych príspevkov prekvapila a bude mať nakoniec až miliónovú kampaň, a to vďaka vysokým pôžičkám od dvoch súkromných veriteľov.

Kresťanská únia Anny Záborskej by mala zaplatiť dokopy za tri čísla Obyčajných novín až 450-tisíc eur. Ďalšie desiatky tisíc eur bude stáť ich roznáška Slovenskou poštou. Generálny manažér OĽaNO Július Jakab nás informoval, že noviny ako súčasť spoločnej kampane platí Kresťanská únia. „Na 98 percent to nie sú Matovičove peniaze,“ uviedol nám kandidát KÚ Michal Sygút. Z čoho ich teda únia platí? Michal Važan, ktorý má v KÚ na starosti kampaň vysvetlil, že to ide z pôžičiek a v blízkom čase zverejnia na webe informáciu o dvoch veriteľoch.

Foto koláž: Vizuál prvého čísla Obyčajných novín a prvé dve faktúry za ich tlač na transparentnom účte Kresťanskej únie.

Štvrť milióna požičala Kresťanskej únii martinská tlačiareň Fork, za ktorou je sympatizant strany Radovan Kraker. Ďalších 700-tisíc Bojnická urbárska akciová spoločnosť – ide o zatiaľ najväčšiu privátnu pôžičku (mimo bakových úverov) v tejto kampani. Akciovka Tomislava Jurika (niekdajší spoluvlastník Unipharmy) bola po minulé roky v strate, vlani skončila hospodárenie so ziskom 40-tisíc eur.

Pôžičky sú rizikové, keďže koalícia OĽaNO, Za ľudí, KÚ osciluje v prieskumoch okolo 7-percentej hranice pre vstup do parlamentu. V prípade vypadnutia z neho nemusí získať KÚ dostatok štátnych príspevkov na splatenie záväzkov. „Počítame s tým, že pôžička bude vrátená,“ neobáva sa rizika podnikateľ Kraker. Jeho tlačiareň podľa vykazovaných dát nemala voľný štvrťmilión – vlani mala síce stotisícový zisk, ale aj rovnaký úver, nemá úspory, či majetok vysokej hodnoty. Kraker však vysvetlil, že ide o peniaze z jeho dlhoročného podnikania.

V prípade aktuálne najbohatšej strany OĽaNO (podľa disponibilných zdrojov na účte) sa špekulovalo o tom, že môže prevalcovať konkurenciu až 9-miliónovou kampaňou, ak by dokázala obísť zákon a nejako posunúť milióny menším stranám v trojkoalícii (Za ľudí a Kresťanská únia), ktoré sami o sebe nemajú na trojmiliónovú kampaň, čo je limit na výdavky vo voľbách pre jednotlivé strany. K historicky najväčšej kampani sa naozaj schyľuje, aj keď to tak zatiaľ podľa transparentných účtov strán koalície nevyzerá.

OĽaNO nám totiž deklarovalo, že plánuje kampaň v objeme do troch miliónov eur. Podobne ako Kresťanská únia aj Za ľudia Veroniky Remišovej podľa ich vyjadrenia chystajú miliónovú kampaň. Spolu by tak trojkoalícia mohla prekročiť päťmiliónovú hranicu. V minulých voľbách 2020 minula koalícia PS – Spolu v spoločnej kampani iba 2,8 milióna eur.

(luk,him)

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby-hlavna-stranka-aktuality, volby.transparency.sk, volby2023-aktuality and tagged , , . Bookmark the permalink.