Hlasu pomohla v predvolebnej kampani finančná skupina J&T

Strana Hlas doplatila svoju predvolebnú kampaň až dva mesiace po voľbách. Začiatkom decembra poslala spolupracujúcej reklamnej agentúre Creo Advertising 360-tisíc eur za augustovú a septembrovú bilbordovú kampaň. Podľa našich zistení poskytla veľkú časť týchto bilbordov s dlhou dobou splatnosti spoločnosť Big Media z portfólia finančnej skupiny J&T. Hlas vďaka tomu dokázal obísť finančný limit na privátne príjmy a nafúknuť svoju predvolebnú kampaň až na 2,8 milióna eur, čím mohol v kampani držať krok s konkurenčnou stranou Smer.

V polke roku 2019 zaviedla vláda vedená Petrom Pellegrinim (vtedy Smer-SD) obmedzenie, podľa ktorého môže politická strana v rámci jedného volebného cyklu získať privátne peniaze iba do limitu 3,5 milióna eur. To postavilo do nevýhodnej pozície najmä nové strany, akou sa už o rok stala aj strana Hlas. Už od svojho vzniku v roku 2020 sa musela vyrovnávať s podozreniami, že funguje nad pomery svojho účtovníctva. Príkladom bolo drahé vozidlo, ktoré predsedovi strany Pellegrinimu zapožičala jeho sestra.

Aj my sme vlani poukázali na to, že Hlas mohol podhodnotiť predvolebnú kampaň k spojeným voľbám. Bolo pre nás preto prekvapením, že pellegriniovci mali v nedávnych parlamentných voľbách nakoniec tretiu najdrahšiu kampaň. Jej splatenie v ôsmom volebnom období v celom rozsahu by pre Hlas, ktorý žil iba z privátnych financií znamenalo prekročenie 3,5 miliónového limitu, za čo by strana mohla ísť do likvidácie.

Limit strana zrejme obišla tým, že presunula 360-tisícovú platbu za bilbordy do deviateho volebného obdobia. Na ich úhradu už zrejme mohla použiť štátne príspevky získané za výsledok vo voľbách. Podľa našich prepočtov tak mohla ôsme volebné obdobie skončiť tesne pod príjmovým limitom (3,43 mil. eur).

Hlas na naše otázky neodpovedal. Nie úplne štandardným bol už dvojmiliónový úver z Fio Banky, ktorý strana získala na kampaň s otáznym ručením. Teraz sa objavil dodávateľ, ktorý bol ochotný poskytnúť viacmesačnú splatnosť na bilbory za stovky tisíc eur. Je otázkou, či ide o nezištné konanie v rámci bežných obchodných vzťahov, alebo za to od vládnej strany niečo očakáva. Niektoré iné strany (napr. PS) museli platiť za bilbordovú kampaň vopred.

To, či Hlas neprekročil 3,5 miliónový limit mala skontrolovať štátna volebná komisia spolu s ministerstvom vnútra pod vedením nominanta práve tejto strany. Ten by mal v prípade jeho prekročenia poslať vlastnú stranu do likvidácie, čo nevyzerá ako optimálne nastavený kontrolný mechanizmus. My v Transparency preto dlhodobo navrhujeme zriadenie nezávislého orgánu na kontrolu financovania slovenskej politiky.

(luk)

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby-hlavna-stranka-aktuality, volby.transparency.sk, volby2023-aktuality and tagged . Bookmark the permalink.