Hlas spustil eurokampaň bez transparentného účtu, bilbordami nahráva Pellegrinimu

Strana Hlas spustila kampaň postavenú na slogane „Nedajme sa prehlasovať“, ktorý mobilizuje jej voličov krátko pred prvým kolom prezidentských volieb. Bilbord s takýmto obsahom sme včera spozorovali v uliciach Bratislavy. Objednávateľom je strana Petra Pellegriniho, ktorý je jedným z dvoch favoritov prezidentských volieb. Partaje sa podľa zákona nesmú zapájať do prezidentskej kampane, môžu však viesť kampaň k júnovým eurovoľbám. Hlas je jedinou parlamentnou stranou, ktorá ešte nemá transparentný účet k týmto voľbám, respektíve ho neoznámila ministerstvu vnútra.

Pre podobnú praktiku sme nedávno kritizovali stranu Progresívne Slovensko, ktoré aktuálne vedie eurokampaň pod sloganom „Nemôžu mať všetko“, ktorý nahráva Ivanovi Korčokovi. Podobne obchádza zákon aj strana Smer, ktorá vykázala na transparentnom účte výdavky za 300-tisíc eur na organizáciu podujatí k MDŽ, na nich však propaguje aj Pellegriniho. Hlas však zašiel ešte ďalej, keď zrejme začal kampaňovať bez transparentného účtu a verejnosť tak nemá vôbec žiadne informácie.

Bilbord strany Hlas mobilizujúci voličov pred prvý kolom prezidentských volieb. Foto: Transparency

Samotný predseda Pellegrini má podľa nášho odhadu najväčšiu prezidentskú bilbordovú kampaň, prevyšujúcu kampaň Korčoka, ktorý zatiaľ na bilbordy vynaložil podľa jeho transparentného účtu 220-tisíc eur. Šéf parlamentu však nemá na svojom účte žiadnu platbu za bilbordy, čo sa dá vysvetliť tak, že za ne doposiaľ nezaplatil. Verejnosť tak vidí na účte len výdavky za necelých stotisíc eur, v skutočnosti je jeho kampaň zrejme už trojnásobná a jej hodnota prevyšuje štvrť milióna eur, ktoré Pellegrinimu doteraz vložila na účet jeho strana.

Vládnej strany sme sa opýtali na jej bilbordovú kampaň, dosiaľ nám však neodpovedala. Aj ona môže mať bilbordy na úver, podobne ako jej predseda, vďaka čomu si čisto technicky zatiaľ nemusí zakladať transparentný účet (je to povinná spraviť najneskôr pri prvej úhrade). Šlo by však o netransparentnosť, akú sme dosiaľ nezaznamenali.

V Transparency už dlhšie upozorňujeme na deravosť legislatívy, ktorá dovoľuje dlhú splatnosti kampaňových faktúr. To v nedávnych parlamentných voľbách využil práve Hlas, ktorý bilbory za celkom 360-tisíc eur zaplatil až dva mesiace po voľbách. Aj v prípade prezidentských volieb a eurovolieb je zatiaľ jediný, ktorý za bilbordy nemusí platiť vopred. Fakt, že tieto výdavky takto skrýva ho zvýhodňuje pred súpermi, čo znižuje celkovú férovosť volieb a znemožňuje ich verejnú kontrolu.

(luk)

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby-hlavna-stranka-aktuality, volby.transparency.sk, volby2024-euro-aktuality, volby2024-prezident-aktuality and tagged . Bookmark the permalink.