Do bilbordov mohlo ísť v kampani už šesť miliónov, transparentnosť krivia platby agentúram

Desať dní do volebného moratória vykazovalo 27 kandidujúcich subjektov na povinných transparentných účtoch výdavky už za takmer 17,3 milióna eur. V Transparency sme sa opäť pozreli aj na ich štruktúru a odhadnúť tak vieme aj prevládajúcu podobu kampane v roku 2023.

Z analýzy takmer 9-tisíc výdavkových transakcií na transparentných účtoch vidieť, že strany sa voličov najväčšmi stále usilujú osloviť cez bilbordy. Do outdoorovej kampane investovali podľa identifikovateľných položiek na účtoch už 4,3 milióna eur, pričom realita je ešte vyššia.

Súvisí to s dlhodobým problémom transparentných účtov, keď viaceré strany svoje výdavky skrývajú do veľkých a bližšie nešpecifikovaných platieb mediálnym agentúram (najvypuklejšie je to v prípade Smeru, kde ide až o 84% všetkých výdavkov na ich transparentnom účte). Takých sme na všetkých účtoch narátali už za vyše 4,7 milióna eur, čo predstavuje až 27,5% percent doterajších výdavkov. Spolu s nepopísanými položkami je tak v kampani presnejšie neidentifikovateľných až 30% výdavkov.

Ak by sme tieto nejasné výdavky matematicky rozdelili medzi ostatné kategórie, na outdoor by tak vychádzalo zhruba 35% a doteraz teda asi 6,1 milióna eur. Tento odhad považujeme za realistický aj na základe porovnania údajov, ktoré sme získali od výskumnej agentúry Kantar dlhodobo monitorujúcej reklamný priestor na Slovensku. Aj keď nie všetky bilbordové spoločnosti sú ochotné zverejňovať údaje o politickej reklame a známe sú len cenníkové ceny, Kantaru sa od marca do augusta podarilo napočítať výdavky strán na outdoor za vyše 5 miliónov eur. Bilbordová kampaň pritom vrcholí práve teraz v septembri.

Ak by sme podobne ako pri bilbordoch matematicky rozdelili 30% bližšie nešpecifikovaných transakcií aj medzi ostatné typy výdavkov, za outdoorom (35%) by nasledovali propagačné materiály politikov (cca. 22%), výdavky na online propagáciu (cca. 17,7%), kampaňové podujatia (8%), reklama v televízii a rozhlase (6,5%), inzercia v tlačených médiách (5,4%) a prieskumy (1,4%). Ďalšie – napríklad administratívne náklady by takto dosiahli zhruba 3,4-percentný podiel.

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby-hlavna-stranka-aktuality, volby2023-aktuality, volby2023-hodnotenia kampaní and tagged . Bookmark the permalink.