Aký je vzťah medzi výsledkami volieb, výdavkami a transparentnosťou kampaní?

Je v ére sociálnych sietí ešte stále dôležité, koľko peňazí dokážu na kampaň politické strany zohnať, alebo stačia aj silné siete a virálne videá za pomerne malé náklady? Pohľad na dva grafy nižšie ukazuje, že bez masívnych investícií do kampane sa strany vo voľbách stále presadia len ťažko. Zisky strán vo voľbách (ľavá časť obrázku) takmer kopírujú priebežné náklady na ich kampane (pravý graf na základe výdavkov na transparentných účtoch). Jedinou parlamentnou stranou, ktorá nepatrí do top najväčších kampaní na transparentných účtoch, je SNS, oproti ktorým do presviedčania voličov viac investovali neúspešné Sme rodina a Demokrati.    

Toto porovnanie ešte nie je finálne, keďže niektoré strany si transparentné účty zriadili až neskôr a nevidíme na nich predkampaň. Ide napríklad o OĽaNO, ktorá takto pred oficiálnym štartom kampane zaplatila časť svojej bilbordovej kampane a ich celkové náklady tak budú v záverečnej správe citeľne vyššie. Ďalším stranám zas na účtoch ešte stále nabiehajú faktúry s neskoršou splatnosťou.

Už dnes sa však s istotou dá povedať, že ak strana na kampaň nemala najmenej milión či skôr dva milióny eur vrátane predkampane, jej šance na vstup do parlamentu boli veľmi nízke. Najmenšie výdavky z parlamentných strán (1,044 milióna eur) priebežne deklaruje na transparentnom účte SNS, spomínaným Sme rodina a Demokratom nestačili na vstup do Národnej rady ani dosiaľ priznaných 1,8, resp. 1,2 milióna eur.

Tieto strany budú parlamentným súperom konkurovať ťažko aj v budúcnosti, keďže za výsledky pod tromi percentami nezískajú od štátu ani cent. Naopak, strany so ziskom nad 3 percentami získajú podstatne viac, ako do kampaní investovali. Podľa prepočtu portálu Aktuality pôjde od 23 miliónov v prospech Smeru až po 3,4 milióna pre Alianciu.

Z hľadiska verejnej kontroly je pozitívom, že štyri strany s najvyššie hodnotenou transparentnosťou (PS, SaS, KDH a Za ľudí) sa do parlamentu dostali a nepodarilo sa to až 5. v poradí Demokratom. Na druhej strane celkovým víťazom volieb sa stal Smer, pri ktorom boli možnosti verejnosti kontrolovať detaily a financovanie ich kampane najslabšie. Že táto téma nie je pre voličov Smeru dôležitá, však jasne deklarovali aj v prieskume verejnej mienky agentúry IPSOS pre Transparency z augusta.  

https://dennikn.sk/blog/3543405/je-transparentnost-kampani-pre-volicov-dolezita-ako-pre-ktorych/

Podrobnosti o príjmoch, výdavkoch aj transparentnosti kampaní si môžete pozrieť na našom portáli:

https://volby.transparency.sk/parlament2023/

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby-hlavna-stranka-aktuality, volby.transparency.sk, volby2023-aktuality and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.