Záver predvolebnej kampane pred prvý kolom prezidentských volieb sa odohráva na internete. Tu prebral iniciatívu Peter Pellegrini, ktorý v poslednom týždni investoval do online reklamy viac ako 15-tisíc eur. Je to dvojnásobok toho, čo vložil v posledných dňoch jeho hlavný súper Ivan Korčok.
Silnú online kampaň má aj pretí preferenčne najsilnejší kandidát Štefan Harabin, ktorý do šírenia svojich videí investoval v poslednom týždni viac ako 13-tisíc. Korčoka tesne predbehol aj Krisztián Forró (s výdavkami na online takmer 8-tisíc eur). O polnoci začína volebné moratórium a kandidáti budú musieť svoju reklamu zastaviť.
Ján Kubiš v závere výraznejšie nepridal (týždňové výdavky 1,5 tisíc eur), zvyšní kandidáti dokonca nemajú vôbec žiadnu online kampaň. Aktuálna prezidentská kampaň na internete zaostáva za tou poslednou v roku 2019, kde len súčasná prezidentka Zuzana Čaputová dala na online celkovo až 220-tisíc eur, čo je suma, ktorú teraz zrejme neprekonajú všetci kandidáti dokopy.
Pellegrini sa tak v závere prvého kola kampane doťahuje celkovými výdavkami na Korčoka. Ten dal dosiaľ na online 52-tisíc eur, Pelleggrini už 47-tisíc. Oboch brzdí fakt, že obaja sa už dostali s celkovými výdavkami cez sumu 400-tisíc eur (pri Pellegrinim ide o náš odhad) a do polmiliónového limitu, ktorý platí pre kandidátov, im ostáva už iba niekoľko desiatok tisíc, ktoré si musia odložiť na druhé kolo volieb. Korčok je zrejme v o niečo horšej situácii kvôli dlhšej kampani, ktorú začal už vlani. V Transparency opakovane kritizujeme, že víťazi prvého kola prezidentských volieb nemajú k dispozícii osobitný limit pre druhé kolo.
Peter Pellegrini má najväčší zásah pri statuse s inscenovaným videom, v ktorom mu obyčajní ľudia vyjadrujú svoju podporu. Kandidát do jeho šírenia investoval jeden a pol tisíca eur, vďaka čomu sa zobrazilo väčšej časti slovenského Facebooku (až 800-tisíc zobrazení). Rovnakú sumu Ivan Korčok investoval na sociálnej sieti do videoreakcie na svojho súpera Pellegriniho v súvislosti s oznámením českého premiéra o prerušení medzivládnych konzultácií so Slovenskom (až 600-tisíc zobrazení).
Najúspešnejší status kampane však vyprodukoval Igor Matovič, ktorý nemá vôbec žiadnu platenú kampaň a ako jediný prezidentský kandidát ani transparentný účet. Video o tom, ako sa hovorca jeho hnutia Slovensko vydal za ministerkou kultúry Martinou Šimkovičovou do Abu Dhabi sa stalo virálnym. Aj bez sponzoringu ho na Matovičovom profile lajkovalo päťtisíc ľudí.
(luk)