Zhodnotíme transparentnosť kampaní jednotlivých prezidentských kandidátov

V poradí šiesta priama voľba prezidenta neunikla pozornosti Transparency International Slovensko, ktorá opäť monitoruje férovosť a transparentnosť kampaní jednotlivých kandidátov. Súčasťou monitoringu je i hodnotenie, ktoré organizácia plánuje zverejniť desať dní pred prvým kolom volieb. Pravidlá hodnotenie prináša s predstihom.

Hlavným cieľom je motivovať všetkých kandidátov k transparentnosti a oceniť tých, ktorí takto pristupujú k volebnej súťaži, a to aj s rizikom, že hra s otvorenými kartami ich de facto znevýhodňuje oproti súperom vedúcim netransparentnú kampaň. Hodnotenie je zároveň pomôckou pre voličov vyberajúcich si medzi jednotlivými kandidátmi. Férovosť vedenia kampane môže napovedať o tom, ako bude budúci prezident vykonávať svoj úrad.

Transparency sleduje kampane všetkých 11 prezidentských kandidátov. Do hodnotenia zaradí tie, pri ktorých výdavky ku dňu hodnotenia prekročia hranicu 20-tisíc eur, čo sú 4-percentá z limitu výdavkov 500-tisíc eur platiaceho pre prezidentské voľby. Výsledkom hodnotenia bude rozradenie kandidátov na princípe semafora do troch kategórií: Transparentná kampaň (zelená farba)/Kampaň s výhradami (oranžová farba)/Netransparentná kampaň (červená farba). Hodnotenie bude doplnené informáciou o dosiahnutom výslednom percentuálnom skóre.

Podstatou hodnotenia bude nielen preskúmať dodržiavanie zákonných pravidiel pre vedenie kampaní, ktoré sú však v mnohom deravé, ale aj ochotu kandidátov spraviť pre verejnú kontrolu niečo naviac. Pozostáva z 15 indikátorov rozdelených do troch kategórií – Transparentný účet (50% váha); Financovanie kampane (30% váha); Informovanosť o kampani (20% váha).

Kľúčovým pre hodnotenie (najvyššia váha) bude spôsob, akým kandidát vedie svoj transparentný účet, ktorý má poskytovať úplný a reálny obraz o jeho kampani. Dôležitým bude aj spôsob financovania kampane, ktorá v prípade prezidentských volieb môže byť postavená iba na daroch.

Hodnotenie bude vychádzať aj z informácií zverejnených na volebných weboch, sociálnych sieťach strán, z dát v knižnici reklám Facebooku, monitoringu outdoorovej kampane agentúrou Kantar, ako aj z testovania odozvy strán na otázky voličov. Kandidátombude ponúknutá možnosť vyplniť rozšírený formulár majetkového priznania v podobe, ako o ňom v uplynulom volebnom období diskutovala pracovná skupina na pôde parlamentu.      

HODNOTENIE KAMPANE

1.     TRANSPARENTNÁ KAMPAŇ – Zelená (70 % – 100 %)
2.     KAMPAŇ S VÝHRADAMI – Oranžová (40 % – 69,99 %)
3.     NETRANSPARENTNÁ KAMPAŇ – Červená (0 % – 39,99 %)

Percentuálne skóre strany sa stanovuje na základe nasledovnej metodiky:

A. TRANSPARENTNÝ ÚČET

(30 bodov, váha 50 %)

A1. Označovanie platiteľov a príjemcov. Na transparentnom účte sú precízne označené vklady kandidáta a príjemcovia platieb, vďaka čomu je možné identifikovať komu kandidát za kampaň platí.
A2. Podrobnosť účtu. Transparentnosť kampane nie je znižovaná využívaním veľkých súhrnných platieb (jednotlivá platba v objeme najmenej 10% aktuálnych výdavkov), najčastejšie pre agentúry, ktoré predstavujú značnú časť výdavkov v kampani.
A3. Popisovanie výdavkov. Predvolebná kampaň kandidáta je kontrolovateľná vďaka zrozumiteľným a výstižným popisom, ktoré vysvetľujú účel jednotlivých platieb.
A4. Časová reálnosť výdavkov. Výdavky na transparentom účte zodpovedajú reálnemu priebehu predvolebnej kampane. Kandidát sa vyhýba väčším zálohovým platbám, či využívaniu väčších faktúr s dlhou dobou splatnosti viac ako jeden mesiac.
A5. Identifikácia bilboardovej kampane. Na transparentnom účte je možné identifikovať výdavky na outdoorovú kampaň kandidáta, minimálne v rozsahu mesačných výdavkov na tento typ reklamy.

B. FINANCOVANIE KAMPANE

(18 bodov, váha 30 %)

B1. Informovanie o financovaní kampane. Darcovia sú prehľadne identifikovateľní prostredníctvom transparentného účtu kandidáta. V prípade straníckych darov sú donori v priebehu kampane identifikovateľní na webovej stránke politickej strany.
B2. Miera diverzifikácie kampane. Množstvo darcov, na ktorých je kampaň kandidáta postavená.
B3. Závislosť od veľkých darcov. Miera závislosti kampane od veľkých darcov (dary nad 10-tisíc eur).
B4. Informovanie o predkampani. Transparentnosť kampane kandidát zvýšil dobrovoľným využívaním transparentného účtu už v čase predkampane.
B5. Plán kampane. Kandidát proaktívne informoval o plánovanej výške kampane a spôsobe jej financovania, prípadne na vyžiadanie poskytol tieto informácie.

C. INFORMOVANOSŤ O KAMPANI   

(12 bodov, váha 20 %) 

C1. Volebný program. Kandidát v čase oficiálnej kampane zverejnil svoj program.
C2. Predvolebné akcie. Kandidát v priebehu oficiálnej kampane poskytuje informácie o svojich predvolebných akciách, najmä na webovej stránke alebo sociálnej sieti.
C3. Označovanie inzercie. Kandidát v zmysle zákona označuje precízne politickú inzerciu na sociálnej sieti, bilboardoch a v tlači doplnením informácie o objednávateľovi a dodávateľovi reklamy.
C4. Komunikácia s voličmi. Mystery test responzívnosti kandidáta a jeho tímu.

C5. Majetkové priznanie kandidáta. Kandidát na vyžiadanie Transparency vyplnil rozšírené majetkové priznanie a súhlasil s jeho zverejnením.

Analýza vznikla vďaka podpore EMIF 

Zodpovednosť za akýkoľvek obsah podporený Európskym fondom pre médiá a informácie spočíva výlučne na autorovi/autoroch a nemusí nutne odrážať stanoviská EMIFu a jeho partnerov, nadácie Calouste Gulbenkian a Európskeho univerzitného inštitútu. https://gulbenkian.pt/emifund/disclaimer/

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby-hlavna-stranka-aktuality, volby.transparency.sk, volby2024-prezident-aktuality. Bookmark the permalink.