Pätinu FB inzercie nakúpili kandidáti v posledné tri dni kampane

Záver štyri a pol mesiaca trvajúcej predvolebnej kampane vyšiel okrem niektorých kandidátov na županov, primátorov či starostov aj Markovi Zuckerbergovi a jeho spoločnosti Meta prevádzkujúcej Facebook. Ukazujú to dáta z transparentných účtov vyše 500 kandidátov a politických strán, ktoré Transparency analyzuje na portáli VOLBY.TRANSPARENCY.SK. Tí vo finiši kampane individuálne platby za reklamu na Facebooku takmer zdvojnásobili.

V polovici októbra predstavovali tieto priamo identifikovateľné platby za FB ešte 238-tisíc eur, v posledných desiatich dňoch kampane však narástli o ďalších 209-tisíc. Viac ako pätinu celkovej sumy (96-tisíc eur) kandidáti horúčkovito míňali ešte v posledných troch dňoch pred moratóriom.

Skutočné zisky spoločnosti Meta súvisiace s miestnymi a regionálnymi voľbami budú ešte podstatne vyššie. Veľkú časť z priebežne 10 miliónových výdavkov (faktúry budú ešte na účtoch nabiehať aj po voľbách) totiž strany a kandidáti posielali vo veľkých platbách mediálnym agentúram, ktoré pre nich kampane zabezpečovali na kľúč. Vrátane inzercie na sociálnych sieťach.

Presnú sumu výdavkov na online reklamu sa nedozvieme, vykazovať ju samostatne kandidáti nemusia ani v záverečných finančných správach, ktoré majú ministerstvu vnútra predložiť 30 dní po voľbách. Jej podiel však od volieb k voľbám výrazne rastie. Pri posledných parlamentných voľbách v roku 2020 sme po analýze výdavkov na transparentných účtoch odhadovali náklady na bilbordy na 60%, online inzercia tvorila zhruba štvrtinu.

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby2022-aktuality. Bookmark the permalink.