Hodnotenie kampaní pred miestnymi a regionálnymi voľbami 2022

Rok 2022 možno označiť aj ako supervolebný. Na konci októbra si voliči po prvýkrát v jediný deň vyberú ôsmich županov, takmer tritisíc primátorov, starostov a zhruba 21-tisíc miestnych a regionálnych poslancov. V Transparency International Slovensko sme preto aj pred aktuálnymi spojenými miestnymi a župnými voľbami pripravili hodnotenie transparentnosti kampaní a to aspoň v najväčších samosprávach.

Pri hodnotení využívame skúsenosti z uplynulých rokov, kedy sme monitorovali kampane v predošlých štyroch voľbách na Slovensku. Súčasťou monitoringu prezidentských volieb (2019) a parlamentných volieb (2020) už bolo aj hodnotenie transparentnosti kampaní relevantných kandidátov a strán, zmyslom ktorého bolo posilniť princípy otvorenosti a férovosti volebného zápasu. Vychádzali sme pritom aj z inšpirácie projektom našej partnerskej pobočky Transparency International v Česku.

Podobné hodnotenie prinášame aj teraz, avšak prispôsobené na špecifiká miestnych a regionálnych volieb na Slovensku. Vzhľadom na veľké množstvo samospráv a kandidátov sme pozornosť sústredili na najväčšie samosprávy, konkrétne predvolebné zápasy o posty primátorov ôsmich krajských miest  a predsedov ôsmich samosprávnych krajov.

Podstatou hodnotenia bolo preskúmať kvalitu vykazovania kampaní na povinných transparentných účtoch, spôsob financovania kampane, dodržiavanie základných zákonných náležitostí, ako aj to, či je zabezpečená minimálna informovanosť voličov o kandidátovi a jeho kampani.

Necelý mesiac pred voľbami sme zhodnotili všetkých 132 uchádzačov v spomínaných 16 samosprávach. Konečné hodnotenie sme udelili 98 kandidátom s merateľnými kampaňami, pri ktorých suma priebežných výdavkov (k 10.10.2022) presahuje 3-tisíc eur, alebo majú viac ako štyri výdavkové položky na transparentnom účte.

Hodnotenie sme aktualizovali k 24.10.2022 pre 103 kandidátov, ktorí k danému dátumu spĺňali uvedené kritériá. V profiloch jednotlivých kandidátov je zobrazené pôvodné aj aktualizované hodnotenie.

Do hodnotenia boli zahrnutí tak nezávislí kandidáti, ako aj kandidáti politických strán, ktorí nie sú povinní prevádzkovať samostatný transparentný účet a kampaňovať môžu aj cez stranícky účet.

Vzhľadom na veľké množstvo kandidátov a objem dát aj pri takejto obmedzenej vzorke sme pristúpili k zjednodušenému hodnoteniu na základe troch základných oblastí a 16 špecifických ukazovateľov. Zamerali sme sa pritom predovšetkým na dostupné údaje na transparentných účtoch, weboch a sociálnych sieťach kandidátov, výsledné hodnotenie tak neodráža ďalšie aspekty kampaní.    

Kandidátov sme pre lepšiu prehľadnosť zhodnotili jednoduchým spôsobom na princípe semafora, t.j. ich kampaň môže získať jedno z troch hodnotení Transparentná kampaň (zelená farba) / Kampaň s výhradami (oranžová farba) / Netransparentná kampaň (červená farba). Takéto hodnotenie je doplnené informáciou o dosiahnutom výslednom percentuálnom skóre.

HODNOTENIE KAMPANE

  1. TRANSPARENTNÁ KAMPAŇ – Zelená (70 % – 100 %)
  2. KAMPAŇ S VÝHRADAMI – Oranžová (40 % – 69,99 %)
  3. NETRANSPARENTNÁ KAMPAŇ – Červená (0 % – 39,99 %)

Percentuálne skóre kandidáta sa stanovuje na základe nasledovnej metodiky:

  1. TRANSPARENTNÝ ÚČET

(30 bodov, váha 50 %)

  1. Existencia samostatného účtu / 8-4-0 bodov (kandidát má samostatný transparentný účet / jeho kampaň je vyznačovaná na transparentnom účte strany)
  2. Oznamovacia povinnosť / 2-1-0 body (kandidát /strana, za ktorú kandiduje, oznámil/a ministerstvu vnútra svoj transparentný účet)
  3. Označovanie príjemcov / 6-3-0 bodov (kandidát/strana, za ktorú kandiduje, zrozumiteľne označuje na transparentnom účte príjemcov platieb)
  4. Podrobnosť účtu / 6-3-0 bodov (kandidát nevyužíva väčšie súhrnné a zálohové platby, napr. pre mediálne agentúry)
  5. Popisovanie výdavkov / 6-3-0 bodov (kandidát doplňuje kampaňové platby zrozumiteľnými popiskami)
  6. Časová reálnosť výdavkov / 2-1-0 body (na transparentnom účte je odsledovateľný vývoj kampane v čase)
  1. FINANCOVANIE KAMPANE

(12 bodov, váha 20 %)

  1. Viaczdrojovosť / 4-2-0 body (kampaň nie je postavená na malom počte veľkých prispievateľov)  
  2. Nezávislosť od veľkých darov / 4-2-0 body (miera závislosti kampane od veľkých príspevkov)
  3. Informovanie o predkampani / 2-1-0 body (transparentný účet zachytáva aj prípadné výdavky pred začiatkom oficiálnej kampane)
  4. Plán kampane / 2-1-0 body (na vyžiadanie sprístupnený plán kampane o plánovanej veľkosti, štruktúre, spôsobu vedenia a financovania kampane)
  1. INFORMOVANOSŤ O KAMPANI

(18 bodov, váha 30 %)

  1. Existencia webu / 3-1,5-0 body (kandidát má volebný web)
  2. Volebný program / 4-2-0 body (kandidát zverejnil volebný program, respektíve aspoň tézy)
  3. Responzívnosť uvedeného kontaktu / 4-2-0 body (kandidát reagoval na otázku zaslanú na uvedený kontakt)
  4. Kampaňový tím/spolupracujúce agentúry / 2-1-0 body (kandidát informuje o tvorcoch kampane)
  5. Predvolebné akcie / 2-1-0 body (kandidát informuje o predvolebných akciách)
  6. Označovanie kampane / 3-1,5-0 body (označovanie volebnej inzercie – bilbordy, online, tlač, atď.)

Podrobné hodnotenie platné k 10. októbru 2022 nájdete na portáli volby.transparency.sk v sekcii Hodnotenia. Prípadné postrehy alebo pripomienky môžete adresovať na e-mail tis@transparency.sk, alebo lubos.kostelansky@transparency.sk

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby2022-aktuality. Bookmark the permalink.