Igor Matovič má najväčšiu kampaň. Kúpil takmer tretinu bilboardov

Nedávno sme informovali, že do reklamy na sociálnej sieti Facebook investovalo v apríli najviac hnutie OĽaNO Igora Matoviča. Najnovšie dáta o predvolebných bilbordoch, ktoré pre nás pripravila agentúra Kantar ukazujú, že Matovičova kampaň bola najväčšia aj čo sa týka bilboardov. Z 2105 vonkajších reklamných plôch s politickou reklamou v mesiacoch marec a apríl, ktoré sa Kantaru podarilo zmonitorovať, patrilo OĽaNO až 605, teda necelá tretina. Hnutie za ne mohlo podľa odhadu agentúry zaplatiť 148-tisíc eur.

OĽaNO si v predkampani síce založilo transparentný účet, zatiaľ ho však nepoužíva. Veľkú predvolebnú kampaň tak možno skontrolovať len zvonka, ako sa o to snažíme my v Transparency. Pri online sme upozornili, že nová strana Demokrati expremiéra Eduarda Hegera súperiaca s OĽaNO o preferencie si môže kvôli absencií štátnych príspevkov dovoliť len rádovo menšiu kampaň. Podobná situácia je aj pri outdoore. Hegerovci mali oproti OĽaNO iba polovičné množstvo bilboardov.

Sily sa mohli vyrovnať tento mesiac, kedy sa s Demokratmi spojila vznikajúca strana Dobrý deň Slovensko a jej zakladateľ Ján Šubák priniesol ako veno viac ako 300 reklamných plôch, ktoré mal predplatené aj na tento mesiac. Dáta za máj bude mať Kantar k dispozícii budúci mesiac.

Celkové výdavky strán na bilboardy za marec a apríl dosiahli minimálne 680-tisíc eur. V skutočnosti boli vyššie, nakoľko dáta Kantaru nepokrývajú celý reklamný trh kvôli neochote niektorých bilboardových spoločností informovať o predanej politickej reklame. Takisto jeden z najväčších hráčov – spoločnosť Bigmedia odkryl svojich klientov iba pri časti reklamy. V jarnom sumáre Kantaru tak ostalo 238 neidentifikovaných bilboardov.

Dá sa to povedať aj tak, že niektoré politické strany informácie o svojich predkampaňových bilboardoch zrejme zámerne skrývajú. Hlas? Smer-SD?

(luk)

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby2023-aktuality and tagged , . Bookmark the permalink.