Gyimesi našiel dieru v zákone a na vlastných bilboardoch šíri proruský naratív

Nová posila strany Aliancia György Gyimesi oblepil juh Slovenska vlastnými bilbordami s proruským naratívom, na ktorých voličom oznamuje, že je „Na strane mieru“. Momentálne majú kampaň dovolenú iba politické strany, politik však využil dieru v zákone. Ministerstvo vnútra totiž pravidlá vykladá tak, že pri zákaze kampaňovania tretích strán je rozhodujúci deň zverejnenia politickej inzercie. Gyimesiho bilboardy pravdepodobne stihli vyvesiť tesne pred oficiálnou kampaňou, ktorá sa začala 9. júna.

Faktom však je, že Gyimesi bude samostatne kampaňovať minimálne celý jún, keďže outdoorová reklama funguje obvykle v mesačných cykloch. Predseda strany Aliancie Krisztian Forró potvrdil Transparency, že cez ich stranícky transparentný účet tieto bilboardy nepôjdu. Problémom je to najmä preto, že netušíme, koľko kampaň stojí a kto ju zaplatil. V Transparency odhadujeme, že bilboardy mohli stáť aj niekoľko desiatok tisíc eur. Teoreticky môže ísť aj o skryté peniaze zo zahraničia. Gyimesiho sme sa pokúsili neúspešne osloviť, svoju kampaň nám napriek viacerým pokusom nevysvetlil.

Foto: Jeden z bilboardov politika, ktorý nám ako tip poslal náš priaznivec. Gyimesi je na reklame uvedený ako jej objednávateľ.

Takéto masívne (zrejme legálne) prelomenie pravidiel ukazuje, že bolo chybou úplne vypustiť možnosť kampaňovania tretích strán, ktorá v zákone bola. O zložení kandidátky pre parlamentné voľby bude Aliancia rozhodovať tento týždeň, lehota na jej podanie je 2. júla. Gyimesi, ktorý do Aliancie prichádza z doteraz vládneho OĽaNO, by z nášho pohľadu mal mať právo na vlastnú kampaň v tomto medzipriestore, avšak mala by byť zabezpečená jej transparentnosť a v konečnom dôsledku by sa mala započítať do trojmiliónového limitu strany Aliancia, na ktorej kandidátke politik skončí. To sa však teraz nestane.

Gyimesi však pravidlá volebnej kampane predsa len porušil. Okrem outdooru vedie veľkú kampaň aj na sociálnej sieti Facebook, kde podľa údajov spoločnosti Meta utratil za prvý týždeň oficiálnej kampane takmer 650 eur (bez DPH)*. Opäť ide o kampaň mimo transparentného účtu Aliancie. V Transparency sme sa preto rozhodli, že v tejto súvislosti podáme podnet oficiálnej autorite. O výsledku jeho prešetrenia budeme informovať.

*Údaj opravený 24.6.

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby-hlavna-stranka-aktuality, volby.transparency.sk, volby2023-aktuality and tagged . Bookmark the permalink.