Hlas poslal 15 percent kampane do neznáma, ministerstvo vedené jeho šéfom porušenie nevidí

V Transparency sa snažíme dosledovať predvolebné eurokampane. Prekvapivý bol záver kampane strany Hlas, ktorá ju viac ako mesiac po voľbách navýšila o 350-tisíc eur na necelý milión. V rámci posledných platieb sa zopakovala situácia z kampane – strana cez transparentný účet opäť poslala desiatky tisíc eur bez uvedenia príjemcu, čo zákon vyslovene nepovoľuje a Hlas preto z nášho pohľadu jasne porušil pravidlá volebných kampaní.

Ešte v kampani (10. mája) poslal Hlas na neznámu adresu 93-tisíc eur, po voľbách (15. júla) ďalších 55-tisíc. Celkovo tak nie je možné identifikovať príjemcu až 15 % kampane.

Obr: Strana Hlas zrealizovala v kampani k európskym voľbám cez svoj transparentný účet dve veľké platby bez označenia príjemcu. Koláž: TIS

„Nevnímame to ako porušenie zákona, nakoľko opäť sme danú situáciu konzultovali s Odborom volieb, referenda a politických strán Ministerstva vnútra Slovenskej republiky,“ uviedlo nám tlačové oddelenie strany. „Došlo k zlyhaniu aplikácie pri platbe a odporúčanie spomínaného odboru vyššie bolo ponechať to v stave v ako tom je,“ doplnilo tlačové, ktoré tvrdí, že júlová platba bez príjemcu šla agentúre Creo advertising, ktorá strane zabezpečovala kampaň.

Ministerstvo vedené šéfom Hlasu Matúšom Šutajom Eštokom nepotvrdilo, že by strane odporučilo platby neopraviť. „Pokiaľ platobná transakcia neobsahuje niektorý údaj z dôvodu technickej chyby (a tento údaj nie je možné dodatočne opraviť, resp. doplniť) a zároveň je možné identifikovať z platobnej operácie a účtovných dokladov príjemcu finančných prostriedkov, ministerstvo vnútra túto situáciu nevníma ako porušenie zákona, ak k nej došlo bez zavinenia majiteľa osobitného platobného účtu,“ napísal tlačový odbor ministerstva.

Zaujímalo nás aj vysvetlenie banky, ktorým je v prípade Hlasu Slovenská sporiteľňa. Jej hovorkyňa Marta Cesnaková uviedla, že vzhľadom na bankové tajomstvo detaily na pozadí účtu Hlasu nemôžu komentovať. Odmietla však, že by ich banka mala v daných časoch technické problémy. „Na základe analýzy našich IT systémov môžeme potvrdiť, že sme v danom čase neevidovali žiaden výpadok alebo nedostupnosť našich služieb či aplikácií,“ priblížila hovorkyňa.

Vo všeobecnosti podľa Cesnakovej platí, že pokiaľ majiteľ transparentného účtu pri zadávaní platby nevyplní názov príjemcu, transakcia sa zobrazí s príjemcom „NOTPROVIDED“, čo sa objavilo pri oboch platbách strany. Názov príjemcu nie je z pohľadu banky povinným poľom platby.

Podstatné však je, že banka nám potvrdila, že chyba sa dala opraviť. „Informácie o príjemcovi klient nevie doplniť dodatočne, ale na základe jeho oficiálnej žiadosti (podpísanej oprávnenými konať za majiteľa účtu) mu tento údaj vieme v jeho transakcii doplniť my,“ uviedla hovorkyňa SSP. Z tohto dôvodu sme sa rozhodli iniciovať podnet na ministerstvo vnútra a žiadať nápravu opakovaného porušenia volebných pravidiel stranou Hlas. Zákon v takýchto prípadoch ráta s pokutou od 10- do 100-tisíc eur.

(luk)

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby-hlavna-stranka-aktuality, volby2024-euro-aktuality and tagged . Bookmark the permalink.