Kusý už v Bratislave prekročil štvrťmiliónový limit

Týždeň pred voľbami vedie suverénne najväčšiu kampaň na Slovensku kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý. V kampani už má 255-tisíc eur, na ktoré sa mu dosiaľ vyskladali tri strany koalície podporujúcej jeho kandidatúru – Sme rodina, Dobra voľba a umiernení a KDH. Kresťanskí demokrati poslali českej agentúre Temper Communication zabezpečujúcej jeho kampaň ďalších 30-tisíc eur len včera a Kusého výdavky tak prelomili štvrť miliónový limit, ktorý platí v hlavnom meste pre nezávislých kandidátov.

Kusého, ani jeho hlavného protikandidáta a úradujúceho primátora Matúša Valla, sa však tento limit netýka, keďže kampane obaja financujú cez stranícke účty s vyššími limitmi. Vallo už skôr avizoval, že do kampane plánuje investovať asi 300-tisíc eur, momentálne má jeho strana Team Bratislava na účte príjmy za 222-tisíc a výdavky za 132-tisíc eur. Vallova kampaň sa tak aktuálne z hľadiska výdavkov radí na štvrté miesto na Slovensku (okrem Kusého sú pred ním ešte kandidáti na prešovského a banskobystrického župana Ján Bync a Ondrej Lunter).

Problémom štvrťmiliónovej Kusého kampane je nízka transparentnosť. Všetko, čo verejnosť vidí, je päť veľkých bližšie nepopísaných platieb z účtov spomínaných strán do pražskej mediálnej agentúry. V Transparency sme sa preto pokúsili o Kusého kampani zistiť viac a o dáta sme požiadali výskumnú agentúru Kantar, ktorá reklamný priestor na Slovensku dlhodobo komerčne monitoruje.

Kantar nám poskytol prehľad Kusého reklám v tlači, na internete aj v uliciach. Rozklúčovať jeho kampaň sa nám aj napriek snahe podarilo iba čiastočne. Viaceré bilbordové spoločnosti totiž odmietli dáta poskytnúť aj Kantaru, inde sú dáta neúplné alebo len v cenníkových cenách bez zliav. Na rozdiel od Facebooku, kde Kusý len za posledné tri mesiace investoval takmer 11-tisíc, verejné nie sú ani dáta za sponzorovanie videí na Youtube.

Z prehľadu však vyplýva, že Kusého kampaň je naozaj masívna. Doterajší starosta Nového Mesta stavil okrem online reklamy a bilbordov aj na inzerciu vo viacerých celoslovenských denníkoch a spoločenských magazínoch. Len táto reklama v tlači má podľa dát Kantaru hodnotu cez 66-tisíc eur.

Kampaň jedného z favoritov súboja o post primátora hlavného mesta tak zostáva sčasti skrytá aj po našej analýze. Viac svetla do nej môže vniesť samotný kandidát a jeho tím, ktorý sme v rámci pripravovanej aktualizácie hodnotenia transparentnosti kampaní v krajských mestách a župách taktiež požiadali o jej bližšie vyčíslenie. Uvidíme ako my, a s nami aj potenciálni Kusého voliči, pochodíme.

luk, mp

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby2022-aktuality. Bookmark the permalink.