V Košiciach sa kandidáti spoliehajú na Facebook viac než v Bratislave

Rýchlo sa blížiaci termín volieb županov a primátorov cítiť aj na najpoužívanejšej sociálnej sieti na Slovensku. Za posledných 90 dní minulo na sponzorované statusy na Facebooku viac než 3000 eur až 29 kandidátov. Len statusy týchto politikov stáli za uplynulé tri mesiace vyše 176-tisíc eur, z toho pätinu naliali do reklám v poslednom týždni.

Najintenzívnejšie prebieha facebookový volebný súboj o voliča na východe. Absolútnym rekordérom je košický župan Rastislav Trnka, ktorý do sponzorovaného obsahu na sociálnej sieti investoval za posledné tri mesiace až 22 513 eur. Za toto obdobie platil za šírenie obsahu na svojej stránke 257-krát, ďalšie desiatky statusov sponzoroval v tomto roku už skôr a celkové investície do FB sú tak u neho ešte o pár tisíc eur vyššie.

Z Košíc pochádza aj druhá a tretia najväčšia kampaň na FB, košický primátor Jaroslav Polaček do nej v posledných troch mesiacoch vložil takmer 12-tisíc a jeho vyzývateľ Jozef Karabin 9 600 eur. Profil súčasného primátora Bratislavy Matúša Valla je s necelými 9-tisícami až na štvrtom mieste. Takmer totožnú sumu za rovnaké obdobie do Facebooku investoval jeho súper Rudolf Kusý, ktorému kampaň na sociálnych sieťach financuje strana Dobrá voľba.

V top desiatke FB kampaní sa okrem súbojov v župách a krajských mestách ocitla aj kandidátka aliancie maďarských strán v Komárne Ildikó Bauer.

Na príklade inzercie na sociálnych sieťach sme sa pozreli aj na to, do akej miery odrážajú realitu transparentné účty kandidátov a ako užitočné sú pre verejnú kontrolu. Najhoršie je na tom zvedavý volič v prípade Kusého, ku ktorého kampani možno na účtoch strán Sme rodina a Dobrá voľba priradiť len tri nešpecifikované platby PR agentúre vo výške 175-tisíc eur. Podobne pochodí aj pri Trnkovi, ktorý síce používa vlastný účet, no má na ňom len štyri väčšie platby PR agentúram za 127-tisíc eur, v ktorých sú podľa popisu zahrnuté aj sociálne siete.

Na straníckom účte SaS síce možno identifikovať desiatky výdavkov na kampaň bratislavského župana Juraja Drobu, sociálne siete však medzi nimi chýbajú. Na účte kandidáta na banskobystrického župana Adriana Polónyho výdavky na FB za zhruba 1500 eur vidno, za posledné tri mesiace však podľa knižnice reklám minul na tejto platforme až 7354 eur. Neúplné informácie sú aj na účte košického primátora Polačeka, kde pribúdajú jednotlivé platby za online reklamu až od polovice septembra.

Podrobné údaje o FB kampaniach možno sledovať na účtoch už spomínaných Karabina a Bauer, kandidáta na banskobystrického župana Ondreja Luntera, aj uchádzača o post prešovského primátora Ľuboša Micheľa (jeho účet je však popritom plný iných neidentifikovaných platieb).

Detailné informácie o online reklame možno nájsť aj na účte Teamu Bratislava, založeného predovšetkým na obhajobu primátorskej pozície v hlavnom meste. Facebookové výdavky na účte však o tisíce eur prevyšujú náklady na inzerciu primátorovej stránky Matúš Vallo má rád Bratislavu a z účtu sú tak bez známych podrobností zrejme financované aj reklamy strany a jej ďalších kandidátov.

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby2022-aktuality. Bookmark the permalink.