Peter Pellegrini sa už takmer isto nemôže vojsť do polmiliónového limitu, ktorý platí pre kandidátov na prezidenta. Tento predpoklad sa po dnešku ešte posilnil, keď sme ho konfrontovali s 50-tisícovou faktúrou na roznos milióna výtlačkov druhého čísla jeho volebných novín, ktorú sa Transparency podarilo získať. Takýto výdavok pritom dosiaľ chýba na jeho transparentnom účte, budúci prezident prostredníctvom hovorkyne reagoval, že faktúru ešte očakáva. V limite 500-tisíc ju však už nemá z čoho uhradiť.
Budúcemu prezidentovi ostáva na účte k dispozícii už iba 102-tisíc eur, zaplatiť však ešte musí minimálne bilbordovú kampaň za marec a začiatok apríla. Včera uhradil bilbordy za február, ktoré ho vyšli na 85-tisíc eur. Marcovú kampaň mal pritom podľa našich dát jednoznačne silnejšiu a mala by ho stáť viac. Zrejme sa tak už ani oficiálne nevyhne tomu, že jeho výdavky prekročia polmiliónový zákonný limit. Za toto porušenie by mal od ministerstvo vnútra dostať pokutu vo výške dvojnásobku sumy, o ktorú bol limit prekročený.
Faktúru za roznos druhého vydania 8-stranových volebných novín Petra Pellegriniho sme získali na základe infozákona. Počas druhého kola Slovenská pošta rozniesla milión výtlačkov, za čo agentúre Creo advertising vyfakturovala 50-tisíc eur. Pellegrini však tejto agentúre za volebné noviny č. 2 zaplatil iba 14-tisíc eur, v poznámke k platbe sa píše, že za tlač aj distribúciu. Aktuálna faktúra dokazuje, že ani zďaleka nejde o úplný údaj.
“Strana HLAS uhrádza faktúry svojim dodávateľom tovarov a služieb a nijakým spôsobom nezodpovedá za ich vlastné obchodné alebo finančné vzťahy. V konkrétnej veci, na ktorú sa pýtate, však ešte očakávame faktúru za uvedené poskytnuté služby,“ uviedla na našu otázku o nesúlade faktúry s transparentným účtom hovorkyňa Patrícia Medveď Macíková. De facto tak priznala, že platba sa týkala iba tlače a distribúcia ešte nie je uhradená.
Len včera sme pritom zverejnili aj informácie o ďalších nezrovnalostiach v Pellegriniho kampani. Bilbordovú kampaň víťaza volieb sme na základe dát od agentúry Kantar a reálnych cien za bilbordy ďalších politikov odhadli na 417-tisíc eur. Krátko nato, Pellegrini uhradil cez svoj transparentný účet aspoň časť tejto kampane – bilbordy za mesiac február. Agentúre Creo odoslal 85-tisíc eur. Náš odhad pritom ukazuje ma vyššie náklady, za február ich odhadujeme na 159-tisíc. Naše podozrenie, že Pellegrini náklady na kampaň výrazne podhodnotil, tak ešte stúplo.
Pellegriniho hovorkyňa pre Denník N reagovala, že nami zverejnené „počty a sumy sú vysoko nadhodnotené a ani zďaleka nezodpovedali realite“. Vysvetlenie Hlasu však považujeme bez konkrétny podkladov len za málo presvedčivé.
Dáta Kantaru, s ktorými sme pracovali sú postavené na informáciách samotných spoločností, ktoré dobrovoľne referovali objem predanej politickej reklamy. Náklady sme kalkulovali na základe reálnych cien, za aké sa v kampani za jednotlivé nosiče platí. Odhad pritom považujeme za konzervatívny, napríklad sme Pellegrinimu nezarátali prelep bilbordov v závere kampane na vojnový motív, reklamu na autobusoch bratislavskej MHD, či fakt, že niektoré jeho plochy boli na veľmi lukratívnych miestach, a teda drahšie ako bežné.
Analýza vznikla vďaka podpore EMIF
Zodpovednosť za akýkoľvek obsah podporený Európskym fondom pre médiá a informácie spočíva výlučne na autorovi/autoroch a nemusí nutne odrážať stanoviská EMIFu a jeho partnerov, nadácie Calouste Gulbenkian a Európskeho univerzitného inštitútu. https://gulbenkian.pt/emifund/disclaimer/