Aj keď vlaňajší výrok vtedajšieho lídra prieskumov Petra Pellegriniho o škrabkaní peňazí a výzve ľuďom na darovanie hoci aj tisícky už zľudoveli, politický crowdfunding v praxi počas aktuálnej kampane nevidíme. Tisíce či aspoň stovky drobných darov, ako sme to videli pri kampaniach koalície PS/Spolu v parlamentných voľbách 2020, prezidentskej kandidátky Zuzany Čaputovej rok predtým, Matúša Valla v oboch primátorských kampaniach, ale aj Jána Luntera v kandidatúre na post banskobystrického župana proti Marianovi Kotlebovi v roku 2017, tentoraz na transparentných účtoch strán nenájdeme.
Unikátnych (neopakujúcich sa) darcov má aktuálne na účte opäť najviac PS, zatiaľ ich je však len 183. Aspoň tisícových darcov má strana dosiaľ 18, väčšinou ide o jej kandidátov. Druhý najvyšší počet unikátnych darcov sa zatiaľ podarilo zaktivizovať KDH (155) a Demokratom (112). Zvyšné strany sú hlboko pod stovkou.
Pre porovnanie, víťazovi bratislavských primátorských volieb Vallovi sa vlani podarilo vyzbierať podporu od 1245 unikátnych prispievateľov.
Extrémom v tomto ohľade je Smer. Ak nerátame jednocentový recesistický dar, jediným prispievateľom strany na kampaň je ona samotná. V 14 veľkých platbách, vrátane dnešnej, si na transparentný účet poslala už 2,3 milióna eur. Väčšina týchto peňazí sa na účte nezohriala a obratom pretiekla do straníckej Agentúry Smer, s.r.o. Transparentný účet Smeru je tak z hľadiska verejnej kontroly skôr karikatúrou tohto nástroja.
Z hľadiska individuálnych podporovateľov strán zatiaľ do kampane najviac investovali podnikateľ Patrik Andó, ktorý kandiduje za Modrých, Most-Híd. Strane dosiaľ požičal 200-tisíc a daroval ďalších 50-tisíc. Ďalším veľkým investorom je aj Milan Uhrík, ktorý svojej Republike požičal 100-tisíc eur.
Spomedzi darcov je najvyšším príspevkom práve spomínaný Andóov dar, spolu s Marekom Sedlákom, ktorý daroval 50-tisíc KDH. Najvyššie dary od firiem evidujú taktiež Modrí, Most-Híd, zhodne po 30-tisíc od spoločností Hugo Bach podpredsedu strany Ľuboša Schwarzbachera (ktorý strane poslal aj ďalších 10-tisíc cez inú svoju firmu) a Cogitans ďalšieho kandidáta strany Andreja Aleksieva.
A ako sa teda darí v „škrabkaní“ Pellegriniho Hlasu? V podstate rovnako ako Smeru, okrem vlastných vkladov figurujú už na transparentnom účte iba tri centové vklady s neprajnými komentármi (viď obrázok).
