Smer valcuje; Danko je kabrňák; Aféra Tatragate – to sú aktuálne tri top témy na alternatívnom spravodajskom webe Hlavný denník s údajne až miliónom reálnych užívateľov mesačne. Niektorým z nich sa medzi článkami zároveň prekvapivo objavujú aj reklamy strán SaS a Sme rodina, ktoré inak web ostro kritizuje.
Saska z reklamného banneru čitateľov Hlavného denníka presviedča, že práve oni sú „istotou ekonomického rastu“, Sme rodina zas sľubuje „riešenie na vysoké ceny potravín“. Po kliknutí na reklamu Sasky sa čitateľovi Hlavného denníka otvorí video so šéfom strany Richardom Sulíkom sľubujúcim zriadenie expertných rád. Ide o reklamy, ktoré si strany objednávajú prostredníctvom služby Google Ads. Sme rodina takto aktuálne platí napríklad aj za oslovenie čitateľov ďalších webov ako sú Hlavné správy či Armádny magazín.
Všetky tri weby spája, že ich vlani Národný bezpečnostný úrad na mesiace nútene vypol pre šírenie dezinformácií o vojne na Ukrajine, zaradené sú aj na zozname Konšpirátori.sk. Táto iniciatíva pravidelne aktualizuje zoznam webov s neserióznym, klamlivým, podvodným, konšpiračným alebo propagandistickým obsahom, aby inzerenti vedeli svoju značku ľahko ochrániť od spájania s problematickými médiami. Ich zoznam aktuálne s vyše 280 webmi stačí pri zadávaní Google reklám jednoducho importovať do rozhrania a systém ich následne zo zobrazovania reklamy automaticky vylúči.
„Prekvapuje ma to najmä u SaS, ktorí sa prezentujú ako demokratická alternatíva vymedzujúca sa voči konšpiračnému spektru. Očakával by som, že si na reputáciu dajú väčší pozor, nástroje na to existujú,“ komentuje situáciu Tomáš Kriššák z webu Konšpirátori.sk.
Predstavitelia SaS tvrdia, že ide zrejme o nedopatrenie, ktoré ich mrzí a situáciu sľúbili preveriť. Ich stanovisko po zaslaní doplníme.
Sme rodina využívala tieto weby už v minulosti, podľa ich výročnej správy za rok 2021 zaplatila vydavateľovi Hlavných správ za poskytnutie služieb vyše 57 600 eur a vydavateľovi Hlavného denníka 27 200 eur. To však bolo ešte pred vypuknutím vojny a dočasným štátnym vypnutím webov.
Aktuálne si podľa transparentných účtov strán inzerciu v Hlavnom denníku objednáva iba SNS. Za inzerciu jeho vydavateľovi občianskemu združeniu Verbina zaplatili 2000 eur. Hoci inzercia sa aktuálne na webe dohľadať nedá, viacero takto neoznačených autorských článkov vykazuje silné znaky PR v prospech strany. Podľa názvu jedného z nich „SNS stojí za rodinami“, v inom predstavujú predsedu strany Andreja Danka ako „výborného šachistu“.
V Transparency sme v roku 2020 upozornili, že podobne sa čitateľom na portáli Hlavné správy objavujú aj reklamy štátnej Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Po našom upozornení poisťovňa inzerciu na konšpirátorských weboch zamedzila.
Na Google reklamy strany aktuálne podľa knižnice reklám Googlu vynaložili už vyše 331-tisíc eur. Najviac, vyše 92-tisíc, Progresívne Slovensko, 79-tisíc Sme rodina, ale 30-tisíc už napríklad aj Modrí, Most-Híd. Podrobnosti aj o online reklame zhŕňame na portáli VOLBY.TRANSPARENCY.SK.
DOPLNENÉ 11.8. o 14:02 o stanovisko SaS: “Zobrazovanie sa reklamy SaS na hlavnydennik.sk, prípadne iných webstránkach na zozname konspiratori.sk, v žiadnom prípade nebolo cielené a taktiež v žiadnom prípade týmto zobrazovaním nebolo účelom legitimizovať obsah týchto stránok. Žiaľ, stalo sa to a my sa za tento stav ešte raz ospravedlňujeme. Navyše, reklama nebola nakupovaná formou priameho nákupu, čiže stabilného umiestnenia na konkrétnom webe. Táto reklama sa užívateľovi zobrazila prostredníctvom siete webov GDN (portfólio webstránok, ktoré združuje pod sebou Google). Samozrejme sme hneď urobili potrebné opatrenia.”