V Transparency sme posledné štyri mesiace monitorovali volebné kampane všetkých strán a ich financovanie. Podľa údajov na transparentných účtoch uhradilo 27 kandidujúcich subjektov takmer 12-tisíc výdavkov a do presviedčania voličov doteraz investovalo takmer 21 miliónov eur.
Táto suma ešte nie je finálna, keďže časť strán si volebné účty zriadila až po začatí oficiálnej kampane v júni a do záverečného vyúčtovania tak ešte pribudnú sumy za predkampane, ako aj dodatočne uhradené faktúry po voľbách. Už teraz je tak takmer isté, že suma prekročí 23,6 milióna eur spred volieb z roku 2020 a aktuálne sme tak boli svedkami najdrahšej kampane v histórii Slovenska.
Výdavky rástli najmä vo finále kampane, v septembri prekročili 8 miliónov eur, pričom dodatočne hradené faktúry stále nabiehajú. Najväčšiu aktivitu strany podľa účtov vyvinuli v predposledný týždeň kampane (čo bol vzhľadom na moratórium od aktuálneho štvrtku posledný ucelený týždeň kampane), keď dovedna za svoju propagáciu zaplatili vyše 2,8 milióna eur.
Mimoriadne intenzívny bol záver kampane aj v online prostredí. Na sociálnej sieti Facebook strany v posledných evidovaných 30 dňoch (26. augusta až 24. septembra) preinzerovali podľa údajov americkej spoločnosti až 788-tisíc eur (bez DPH). Je to podobná suma, akú minuli za prvé tri mesiace oficiálnej kampane (jún až august). Čísla za úplné finále, posledné tri dni kampane, spoločnosť Meta ešte nezverejnila.
Na Google reklamu v posledných 30 dňoch strany preinzerovali podľa údajov spoločnosti až 457-tisíc (bez DPH), celkovo od začiatku predkampane 11. decembra 2012 to už bolo 879-tisíc.
Podrobnosti o našom monitoringu kampaní si môžete pozrieť na našom portáli https://volby.transparency.sk/parlament2023/
Analýzam kampaní a volebnej legislatívy sa budeme venovať aj po voľbách, našu prácu môžete stále podporiť tu: https://transparency.darujme.sk/volby/ Všetkým, ktorí tak už urobili, a aj tým, ktorí sa v sobotu chystajú k voľbám, ďakujeme!