Hoci do predčasných parlamentných volieb zostáva ešte polroka, už teraz je jasné, že kampaň bude trvať rekordne dlho (termín volieb poslanci schválili 8 mesiacov vopred). Zrejme tak pôjde aj o doteraz najdrahšiu kampaň. Ako sme už na základe odhadu aktuálneho finančného stavu strán nedávno upozornili, oproti minulým voľbám v nej bude zároveň nezvyčajne veľa súkromných financií. Pre férovosť volieb a čistotu financovania kampaní tak bude transparentnosť tentokrát ešte dôležitejšia.
Špecifické okolnosti ešte väčšmi obnažili dieru v súčasnej legislatíve, ktorá predpisuje transparentné účty až v oficiálnej kampani, ktorá sa začne v lete. Dovtedy tak strany môžu minúť milióny eur bez účinnej verejnej kontroly. Oceňujeme preto prístup siedmich strán (SaS, PS, OĽaNO, Demokrati, Sme rodina, Smer a SNS), ktoré si aj nad rámec zákona transparentný účet už založili. Ostatní by ich mali čím skôr nasledovať.
To, že niekto už má založený transparentný účet, ešte samozrejme neznamená, že je skutočne otvorený verejnej kontrole a že ho bude v predkmapani aj využívať. Napríklad Demokrati aj SNS si účty síce založili, zatiaľ sú však neaktívne. Dáta z existujúcich účtov už začíname zobrazovať aj na našom volebnom portáli VOLBY.TRANSPARENCY.SK, ktorý už začíname prispôsobovať aj pre verejnú kontrolu predčasných volieb.
Tentokrát sa až polovica strán s preferenciami so šancou na parlament nemôže spoliehať na štátne príspevky a potrebné milióny na kampaň si musia z väčšej časti alebo úplne zabezpečiť inak. Preto je dôležité, aby strany dopredu deklarovali, akú kampaň pripravujú a z čoho bude financovaná. Len sedem strán nám však bolo ochotných takýto odhad poskytnúť (viď infografiku).
Na našu otázku nereagoval Hlas Petra Pellegriniho, ktorého stranícke financie čelia opakovanej kritike. Jeho nová strana teraz stojí pred úlohou postaviť bez štátnych príspevkov miliónovú kampaň. Mlčí aj SNS, ktorá má momentálne v uliciach už tretiu veľkú celoštátnu bilbordovú kampaň po sebe. Verejné informácie o jej straníckych financiách pritom voľné prostriedky pre veľké kampaňovanie neukazujú.
Opačne ako Pellegrini je na tom jeho hlavný rival Robert Fico, ktorého Smer by mal mať na účte stále milióny zo štátnych príspevkov. Strana však nechcela odhadovať výšku kampane. Hovorca Ján Mažgút tvrdí, že by ich to mohlo znevýhodniť v konkurenčnom boji.
Takýto postoj ukazuje, že s transparentnosťou to u nich naozaj nebude horúce. Žiadali sme od nich len hrubý odhad bez bližších podrobností. Smer si v uplynulých dňoch vložil na transparentný účet už dva milióny eur. Prvých 100-tisíc previedol Agentúre Smer, údajne na reklamné predmety, čo má od transparentností ďaleko.
Po sto tisíc vložili na účty strany SaS a Sme rodina, obe si už aj objednali prvé služby. Hnutie Borisa Kollára je zatiaľ podobne netransparentné ako Smer, keď 40-tisíc previedlo do agentúry Victory Production bez opísania účelu platby. Naopak, SaS vedie zatiaľ najtransparentnejšiu kampaň – výdavky na účte má podrobne a presne rozpísané a vyhýba sa neidentifikovaným agentúrnym transferom.
Progresívne Slovensko nový účet v Tatrabnake sprístupnilo až v týchto dňoch, okrem vkladu 100-tisíc eur na ňom zatiaľ žiadne pohyby nie sú. Kampaň PS však už beží, podľa vyjadrenia finančnej manažérky Zuzany Čifári minuli doteraz 60-tisíc eur. Už uhradené výdavky verejnosť tak na účte neuvidí. Z plánovaných výdavkov 1,5 milióna eur si už strana zabezpečila takmer polovicu – 725-tisíc eur. Peniaze si požičala od šiestich podnikateľov. Najviac od zakladateľa softvérovej firmy Slido Petra Komorníka (250-tisíc eur) a manažéra a člena PS Martina Pekára (200-tisíc eur).
