O tom, že nás čaká veľký zápas o voliča v jesenných parlamentných voľbách svedčí fakt, že už pol roka dopredu je krajina oblepená bilboardmi s tvárami politikov. Prekvapivo, zatiaľ zrejme najviac ich má oficiálne ešte neexistujúca strana Dobrý deň Slovensko, ktorú zakladá podnikateľ Ján Šubák. Hoci strana ešte nemá vyzbierané potrebné podpisy pre registráciu, spustila veľkú dvojmesačnú kampaň zameranú na poznateľnosť a zviditeľnenie novej politickej značky.
Vznikajúca strana ešte nemá transparentný účet, podnikateľ z Michaloviec nás informoval, že ho založia bezprostredne po registrácii. Už teraz však bol ochotný zverejniť podrobnosti o úvodnej kampani, ktorá bude prebiehať v mesiacoch apríl a máj. Na tieto dva mesiace podnikateľ objednal 45 bigboardových plôch a 284 bilboardových plôch, za ktoré dohromady zaplatil 283 144,80 eur s DPH.
Outdorovú kampaň doplní online kampaň na internete v celkovej hodnote 45 0557,60 eur s DPH. „Všetky doterajšie aktivity smerujúce ku vzniku politickej strany, vrátane aktuálne prebiehajúcej kampane boli financované z mojich vlastných finančných prostriedkov a uhradil som ich ako fyzická osoba z môjho osobného účtu,“ vysvetlil nám podnikateľ.

OBR: Vizuál kampane novej strany so sloganom Dobrý nápad! pripomínajúci štátnu kampaň Good Idea Slovakia!. Zdroj: web strany Dobrý deň Slovensko
Značnú veľkosť kampane ukazuje nasledovné porovnanie: Kým Šubák minul na štart strany už viac ako 328-tisíc eur, deväť politických strán, ktoré majú založené transparentné účty zaplatili za kampaň dokopy len o 116-tisíc eur viac (aktuálne 444-tisíc). V skutočnosti je rozdiel väčší – problémom je, že väčšinu veľkých outdoorových kampaní a ďalších výdavkov na účtoch strán nevidíme, nakoľko boli zaplatené pred ich založením alebo z iného dôvodu.
Náklady na bilboardy nám neukazujú strany Smer, Hlas, SNS, či novovzniknutí Demokrati. Iné je to v prípade premenovanej Sasky, ktorá investovala do aprílovej bilboardovej imidžovej kampane 73-tisíc eur. Progresívne Slovensko ukazuje na transparentnom účte výdavky na outdoorovú kampaň za presných 30-tisíc eur. Kotlebovci si prenajali bilbordy za necelých 34-tisíc eur.
Presnejšie dáta o bilboardových kampaniach ešte k dispozícii nemáme. Odhadujeme však, že aktuálne je najväčšia kampaň práve vznikajúcej strany Dobrý deň Slovensko. Ak by sme vzali do úvahy dlhšie časové obdobie, tak ju zrejme svojim objemom prekonáva kampaň SNS, ktorá ma vonku bilboardy už niekoľko mesiacov po sebe.
V minulosti sa objavilo niekoľko narýchlo založených politických strán s nákladnou kampaňou, akým bolo napríklad hnutie 99 percent, za ktorým stál podnikateľ Ivan Weiss. Vzhľadom na vysokú rizikovosť takýchto investícií je dobré vždy pri financovaní takýchto subjektov spozornieť. Ako pripomenul Denník N, pre podnikateľa Šubáka ide už o druhý pokus o vstup do veľkej politiky, keď vo voľbách 2016 kandidoval za stranu SKOK podnikateľa Juraja Miškova.
Šubák si podľa oficiálnych čísiel o jeho podnikaní môže dovoliť vysokú investíciu do politiky. V roku 2009 založil investičnú spoločnosť Helens, ktorá sa zaoberá obchodmi na burzách a podporou startupov. Tá predvlani vykázala zisk skoro 1,5 milióna eur, vlani skončila v strate 120-tisíc. Z veľkosti úvodnej kampane možno usudzovať, že v prípade novej strany Dobrý deň Slovensko pôjde o predvolebnú kampaň v celkovom rozsahu nad milión eur. Na tú už financie podnikateľa stačiť nemusia a zrejme bude odkázaný i na ďalšie zdroje.
Ľuboš Kostelanský