Vo volebných kampaniach sme si už zvykli, že kým niektoré strany sa viac sústredia na mítingy vo väčších mestách, iné viac energie venujú križovaniu vidieka či konkrétnym regiónom. Obdobný prístup už možno pozorovať aj v online svete. Naznačujú to údaje zo sponzorovaných statusov politických strán na Facebooku, ktoré sme začali v Transparency analyzovať a vizualizovať na portáli VOLBY.TRANSPARENCY.SK.
Ak sa pozrieme na sponzorované statusy strán od začiatku januára, kedy už bolo jasné, že krajina smeruje k predčasným voľbám, najviac reklám a ich variácií si na Facebooku zaplatil Smer a jeho politici. Pri tých najaktívnejších profiloch sme ich dodnes narátali 1861, kým pri druhom KDH to bolo 1098 a tretej SaS 655. Koľko strany za sponzorované posolstvá za celý aktuálny rok zaplatili, sa odhaduje ťažko, keďže sociálna sieť uverejňuje len intervaly investovaných súm. Napr. v prípade Smeru ich stredná hodnota predstavuje 94-tisíc eur, no v realite to môže byť aj výrazne menej alebo viac.
Presnejšie je možné z knižnice reklám Facebooku sledovať dáta o sponzorovaných statusoch na týždennej báze. Tieto údaje analyzujeme od začiatku mája a za posledných päť týždňov do reklám na Facebooku najviac, cez 25-tisíc eur, investovali v KDH a OĽaNO. Pri Smere sú to štyri tisícky.
Veľmi obmedzené informácie najpoužívanejšia sociálna sieť poskytuje aj o cielení reklamy. Niečo však možno vyčítať zo základných demografických štatistík. Tie napríklad ukazujú, že statusy Progresívneho Slovenska, SaS či Demokratov sa v zvýšenej miere zobrazujú obyvateľom Bratislavského kraja, kým Hlas, Smer, Republika SNS, OĽaNO či ĽSNS oslovujú obyvateľov hlavného mesta a okolia citeľne menej. Bratislavský kraj predstavuje 12,4 percenta populácie Slovenska, pri reklamách PS však tvoria až 21,7% publika. Naopak, pri Hlase tvoria len 5,4% z ich zásahu.
Zo strán výraznejšie využívajúcich FB reklamy badať zatiaľ najväčšie regionálne odchýlky pri Maďarskom fóre, ktoré logicky cieli najmä na južné Slovensko. Užívatelia zo Žilinského či Trenčianskeho kraja predstavujú menej ako 1,5% z ich publika.
Podrobnosti o najaktívnejších profiloch politických strán, počte a výdavkoch na reklamy či regionálnom rozložení publika si môžete preklikať na podstránke nášho portálu https://volby.transparency.sk/parlament2023/online