Smer sa na nič nehrá. Z transparentného účtu poslal milión eur do vlastnej agentúry

Strana Smer ignoruje ideu transparentných účtov, ktoré v minulosti presadila. V súčasnosti vedie jednu z najväčších predvolebných kampaní, o ktorej ale neposkytuje takmer žiadne informácie. Predvčerom poslala milión eur zo svojho transparentného účtu do vlastnej eseročky – Agentúra Smer. Šesť 160-tisícových a jednu 40-tisícovú platbu, ktoré uskutočnila v rade za sebou, opísala ako zálohu na organizačno-technické zabezpečenie kampane. De facto ide o únos takmer celej doterajšej kampane do netransparentného prostredia. Verejnosť ostane slepá a nebude mať žiadnu informáciu o tom, čo, od koho, kedy a za koľko strana nakúpila.

Hromadnými platbami do blízkych agentúr zahmlieval Smer svoju kampaň aj v minulosti. Tento raz však strana ide ešte ďalej. Transparentný účet si založila ešte v marci, svoju predkampaň však na ňom neukázala. 13. marca síce na účet naliala jednorazovo dva milióny eur, tie však ostali takmer nedotknuté. Strana z nich poslala v úvode 194-tisíc eur opäť do vlastnej agentúry (záloha na reklamné predmety). Ďalšie platby nenasledovali. Od začiatku oficiálnej kampane robí cez stranícky účet iba drobné úhrady za reklamu na sociálnej sieti Facebook, plus niekoľko málo ďalších úhrad.

Hovorca Smeru Ján Mažgút odmietol, že by ich kampaň bola netransparentná. „Strana Smer vyplatila zo svojho transparentného účtu prostriedky vlastnej agentúre na zabezpečenie kampane. Je to legálne, ale hlavne transparentné, pretože je zrejmé, od koho a komu prostriedky odišli a v záverečnej správe to bude riadne vyúčtované,“ vysvetlil Mažgút s tým, že ich strana nemá dôvod poskytovať konkurencii „návod, akú kampaň vedú“.

Po zrealizovaní miliónového transferu sa Smer razom dostal do čela nášho rebríčka TOP 10 kampaní na portáli VOLBY.TRANSPARENCY.SK s celkovými výdavkami 1,21 milióna eur na transparentnom účte. V poradí druhé Progresívne Slovensko a tretia Sloboda a solidarity majú výdavky iba polovičné (635-tisíc a 602-tisíc eur). Ich kampaň je v porovnaní so stranou Roberta Fica rozúčtovaná v stovkách drobných položiek a je možné ju kontrolovať.

Smer mal v minulých parlamentných voľbách najväčšiu kampaň, keď skončil pod trojmiliónovým stropom na výdavky iba o necelé dve tisícky eur. Aj tento raz disponuje dostatkom štátnych príspevkov na zorganizovanie veľkej kampane. Odštartoval ju celonárodnou bilboardovou kampaňou pred referendom v januári tohto roku, ktorú si bude musieť zahrnúť do celkových nákladov na predvolebnú kampaň. Od začiatku predkampane (11.decembra 2022) je najaktívnejší na sociálnej sieti Facebook, čo sa týka počtu platených statusov. Doteraz ich mal celkovo až 1777.

(luk)

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby-hlavna-stranka-aktuality, volby.transparency.sk, volby2023-aktuality and tagged . Bookmark the permalink.