Strana Smer dnes zareagovala na naše aktuálne hodnotenie transparentnosti kampaní označením Transparency za zahraničného agenta. Tento spôsob reakcie síce zapadá do „sorosovského sprisahania“, o ktorom táto strana už roky rozpráva, nás však skôr zaujíma vecná stránka diskusie.
V Transparency monitorujeme transparentnosť kampaní už počas siedmych volieb v poradí. Aj tentokrát sme sa podrobne prelúskali transparentnými účtami 17 strán s väčšími kampaňami, pričom účet Smeru považujeme z hľadiska verejnej kontroly za jednoznačne najslabší. Verejnosť z účtu nezíska takmer žiadne konkrétne informácie o tom, na čo Smer v kampani míňa a či tieto výdavky zodpovedajú skutočnosti v uliciach a médiách. Nemožné je zároveň skontrolovať dodržanie zákonného limitu na kampaň, ktorý je aktuálne tri milióny eur.
Smer má pritom svoju históriu a podozreniam z problematického financovania čelí prakticky od počiatkov, už kampaň z roku 2002 vyčíslil neskôr jeden z jeho zakladateľov Bohumil Hanzel na 284 miliónov korún (pri vtedajšom kurze zhruba 6,6 milióna eur). Podľa vlastnej záverečnej správy minul na kampaň viac, ako je dnešný limit, aj v roku 2012 (3,3 milióna eur) a podozrenie na prelomenie limitu vyvolávali aj výdavky z predošlej kampane v roku 2020.
V dnes zverejnenom hodnotení sme sa okrem transparentných účtov zameriavali aj na weby, sociálne siete a testovali ochotu strán komunikovať. Smer ignoruje zákon a neoznačuje svoje politické reklamy na Facebooku, neodpovedali nielen na naše otázky, ale ani na otázky našich spolupracovníkov – bežných voličov. To, že predseda Smeru, dlhodobo kritizovaný pre nejasné majetkové pomery, neposkytol Transparency ani rozšírené majetkové priznanie, prekvapením nebolo.
Podobne Smer pristupoval ku kampani už pred voľbami 2020, kedy z transparentného účtu presunuli v súhrnných platbách necelých 70% výdavkov do agentúry vtedajšieho hovorcu strany. Dnes je situácia ešte horšia, na ich účte vidno trikrát menej platieb a v straníckej agentúre zmizlo až takmer 90% všetkých výdavkov. To všetko sa odrazilo aj v našom hodnotení. Transparentné účty pritom v roku 2014 presadil vtedajší minister Smeru Robert Kaliňák. V dôvodovej správe písal: „Takéto pravidlá zároveň prispejú k efektívnejšiemu výkonu kontroly a najmä umožnia voličom vytvoriť si názor na kandidujúce subjekty nielen z pohľadu ich volebných programov, ale aj z pohľadu ich financovania…“
Mal pravdu, presne takéto informácie Transparency v aktuálnom hodnotení transparentnosti kampaní a ich financovania voličom prináša.
Podrobnosti nájdete na našom portáli https://volby.transparency.sk/parlament2023/hodnotenia
PS k zahraničnému agentovi: Monitoring kampaní podporilo okrem Nadácie Pontis aj takmer 200 individuálnych darcov a darkýň zo Slovenska, ktorým nie je transparentnosť ľahostajná. Všetkým aj touto cesto ďakujeme!
