Smer presadil transparentné účty, dnes ich kontrolu označuje za prácu zahraničných agentov

Strana Smer dnes zareagovala na naše aktuálne hodnotenie transparentnosti kampaní označením Transparency za zahraničného agenta. Tento spôsob reakcie síce zapadá do „sorosovského sprisahania“, o ktorom táto strana už roky rozpráva, nás však skôr zaujíma vecná stránka diskusie.

V Transparency monitorujeme transparentnosť kampaní už počas siedmych volieb v poradí. Aj tentokrát sme sa podrobne prelúskali transparentnými účtami 17 strán s väčšími kampaňami, pričom účet Smeru považujeme z hľadiska verejnej kontroly za jednoznačne najslabší. Verejnosť z účtu nezíska takmer žiadne konkrétne informácie o tom, na čo Smer v kampani míňa a či tieto výdavky zodpovedajú skutočnosti v uliciach a médiách. Nemožné je zároveň skontrolovať dodržanie zákonného limitu na kampaň, ktorý je aktuálne tri milióny eur.

Smer má pritom svoju históriu a podozreniam z problematického financovania čelí prakticky od počiatkov, už kampaň z roku 2002 vyčíslil neskôr jeden z jeho zakladateľov Bohumil Hanzel na 284 miliónov korún (pri vtedajšom kurze zhruba 6,6 milióna eur). Podľa vlastnej záverečnej správy minul na kampaň viac, ako je dnešný limit, aj v roku 2012 (3,3 milióna eur) a podozrenie na prelomenie limitu vyvolávali aj výdavky z predošlej kampane v roku 2020.

V dnes zverejnenom hodnotení sme sa okrem transparentných účtov zameriavali aj na weby, sociálne siete a testovali ochotu strán komunikovať. Smer ignoruje zákon a neoznačuje svoje politické reklamy na Facebooku, neodpovedali nielen na naše otázky, ale ani na otázky našich spolupracovníkov – bežných voličov. To, že predseda Smeru, dlhodobo kritizovaný pre nejasné majetkové pomery, neposkytol Transparency ani rozšírené majetkové priznanie, prekvapením nebolo.

Podobne Smer pristupoval ku kampani už pred voľbami 2020, kedy z transparentného účtu presunuli v súhrnných platbách necelých 70% výdavkov do agentúry vtedajšieho hovorcu strany. Dnes je situácia ešte horšia, na ich účte vidno trikrát menej platieb a v straníckej agentúre zmizlo až takmer 90% všetkých výdavkov. To všetko sa odrazilo aj v našom hodnotení. ?Transparentné účty pritom v roku 2014 presadil vtedajší minister Smeru Robert Kaliňák. V dôvodovej správe písal: „Takéto pravidlá zároveň prispejú k efektívnejšiemu výkonu kontroly a najmä umožnia voličom vytvoriť si názor na kandidujúce subjekty nielen z pohľadu ich volebných programov, ale aj z pohľadu ich financovania…“

Mal pravdu, presne takéto informácie Transparency v aktuálnom hodnotení transparentnosti kampaní a ich financovania voličom prináša.

Podrobnosti nájdete na našom portáli https://volby.transparency.sk/parlament2023/hodnotenia

PS k zahraničnému agentovi: Monitoring kampaní podporilo okrem Nadácie Pontis aj takmer 200 individuálnych darcov a darkýň zo Slovenska, ktorým nie je transparentnosť ľahostajná. Všetkým aj touto cesto ďakujeme!

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby-hlavna-stranka-aktuality, volby.transparency.sk, volby2023-aktuality and tagged . Bookmark the permalink.