Republika nemá uveriteľné financovanie predvolebnej kampane

Ak napriek krátkej histórii patria k favoritom jesenných volieb, preferencie im zaručujú parlamentnú budúcnosť, od ktorej ich delí už len úspešná predvolebná kampaň. Na tú však potrebujú zabezpečiť súkromné financie, keďže štátnymi príspevkami zatiaľ nedisponujú. Toto konštatovanie neplatí iba o Hlase Petra Pellegriniho, ale aj o hnutí Republika Milana Uhríka. Jeho financovanie nateraz vnímame ako problematické. Môže byť jedným z otáznikov týchto volieb.

Republika od svojho vzniku v roku 2021 žije vďaka peniazom členov strany. Jej hlavnými sponzormi sú predseda Milan Uhrík s vysokým europoslaneckým platom a podpredseda Miroslav Suja – podnikateľ. Vlani na jeseň tak zvládli kampaň k spojeným voľbám za 150-tisíc eur, na začiatku tohto roka však boli podľa našich prepočtov v podstate na nule. Predkampaň k jesenným voľbám mohli odštartovať vďaka 100-tisícovej pôžičke svojho podpredsedu. Tieto financie už zrejme minuli.

Agentúra Kantar, s ktorou spolupracujeme, namerala Republike v apríli bilboardovú kampaň v objeme 33-tisíc eur (139 bilboardov), ktorá pokračuje doposiaľ. Strana tiež rozbehla kontaktnú kampaň po Slovensku s letákmi a ďalšími reklamnými predmetmi. O pár dní odštartuje oficiálna štvormesačná predvolebná kampaň, ktorú Republika plánuje skromnú – len v objeme zhruba pol milióna eur. Pre porovnanie, Kotlebova ĽSNS, z ktorej sa republikáni predvlani odčlenili, chce vynaložiť na kampaň o 300-tisíc eur viac.

Republika nám ešte v marci uviedla, že okrem darov a pôžičiek od členov sa chce pokúsiť získať úver v banke. To sa jej však zatiaľ nepodarilo. Ostrú kampaň tak štartuje z ďalšej 100-tisícovej pôžičky, tentokrát od svojho podpredsedu Suju. „Zatiaľ nám to na priebežné financovanie strany postačuje a ideme podľa interného rozpočtu,“ uviedol nám hovorca hnutia Ondrej Ďurica.

Republika verejne odmieta, že by sa chcela finančne zaviazať nejakým sponzorom či dokonca oligarchom. V Transparency však nepovažujeme za reálne, aby hnutie utiahlo polmiliónovú kampaň z peňazí vlastných členov. Firmy Miroslava Suju podľa oficiálnych čísiel neprodukujú zisk, ktorý by mohol podnikateľ investovať do politiky. Slovenské bankové domy sa tiež doteraz zdráhali vstúpiť do kampane cez pôžičky konkrétnym stranám, s ktorými by tak spojili svoje meno a reputáciu.

Budeme pozorne sledovať, ako sa Republika s vysporiada s týmto tvrdým orieškom a či financovanie jej kampane bude naozaj také transparentné, ako to sľubuje. Nateraz je pre nás sklamaním, že hnutie v predkampani nemalo transparentný účet. O doterajších výdavkoch tak bude mať verejnosť iba veľmi hmlistú predstavu.

(luk)

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby2023-aktuality and tagged . Bookmark the permalink.