Vo finále sa pokúšajú výsledok volieb okrem kandidujúcich politikov ovplyvniť aj rôzne záujmové skupiny, ktoré platenou reklamou útočia najmä na doterajšiu vládnu zostavu. Viaceré antikampane sa podľa nás dostali za hranu zákona, kvôli čomu sme sa rozhodli obrátiť sa s podnetom na volebnú komisiu a okresný úrad.
Vďaka zmene volebného zákona (vypusteniu inštitútu tretej strany) chýba takýmto občianskym aktivitám potrebná transparentnosť, nie je jasná ich veľkosť, ani kto ich platí. Najväčšou je antikampaň Voľte s rozumom, za ktorou je občianska komisia na čele s exministrom nominovaným stranou Smer Jurajom Draxlerom. V uliciach má bilboardy za tisíce až desiatky tisíc eur (odhad Transparency), ktoré nepriamo kritizujú doterajšiu vládu a volajú po návrate skúsených politikov.
Antikampaň podľa nás až doteraz balansovala na hrane zákona, ktorý tretím stranám zakazuje platené aktivity na podporu alebo v neprospech kandidujúcich strán. V najnovšom platenom videu na internete však Draxler pritvrdil. Jeho kritika už priamo mieri na hlavu bývalého premiéra Igora Matoviča, či šéfa SaS Richarda Sulíka.
Na Matoviča priamo útočí aj ďalšia menšia antikampaň s názvom Klamal som vás, na ktorú upozornili Aktuality.sk. Na prvý pohľad ide o iniciatívu nespokojných voličov, je však za ňou Rado Baťo, bývalý podpredseda Dobrej voľby, ktorá sa zlúčila so stranou Hlas.
Baťovi sa podarilo získať internetovú doménu matovic.sk. Na webe a sociálnej sieti každý deň pribudne infografika, profesionálne spracované video alebo iný obsah zameraný na sľuby, ktoré Matoviča vláda nezrealizovala. Do tvorby výstupov a ich šírenia Baťo investoval už niekoľko tisíc eur. Pre Aktuality sa vyjadril, že má ísť o jeho peniaze.
Preveriť by sa však podľa nás mala aj FB kampaň s názvom Desolat. Neznámi tvorcovia sa na sociálnej sieti zaregistrovali ako mediálno-spravodajská spoločnosť. Ich cieľom má byť tvorba čierneho politického humoru, v skutočnosti však nejde o politickú satiru. V platenom statuse, napríklad, Matoviča označili za „úplný odpad spoločnosti“, alebo sa vysmiali z predsedu Progresívneho Slovenska, ktorý je podľa nich „komediant“.
Minimálne na hranu zákona sa dostáva aj platená kampaň týždenníka .týždeň s názvom Ak neprídeš voliť. Voličov tzv. demokratických strán sa až doteraz snažila mobilizovať heslami, ktoré sa len nepriamo vymedzovali voči opozícii. V najnovšom slogane však kampaň už pracuje aj s menom podpredsedu strany Smer (Naštveš Blahu, ak prídeš voliť).
