Kampaň pred jesennými parlamentnými voľbami zatiaľ nemožno hodnotiť ako transparentnú. Príkladom sú výdavky na vonkajšiu reklamu, kam súperiace politické strany investujú tradične najviac peňazí. Podľa prieskumu agentúry Kantar Media, ktorá s nami spolupracuje, v prvý mesiac kampane (v júni) kúpili strany celkovo 3110 vonkajších reklamných plôch, za ktoré zaplatili viac ako 800-tisíc eur.Len pri polovici z týchto plôch je však jasný objednávateľ.
Je to dôsledok netransparentnosti najväčšieho hráča – reklamnej spoločnosti Big Media z portfólia finančnej skupiny J&T. Tá, na rozdiel od minulosti odmieta prezradiť, komu v júni predala 1634 nosičov s politickou reklamou. Ďalšie významné reklamné spoločnosti Arton a XL Media, ktoré predstavujú 10 až 20 percent trhu, neboli ochotné prezradiť ani len počty predaných predvolebných bilboardov.

Nie je tak možné verejne skontrolovať predvolebné výdavky viacerých politických strán. Strana Hlas, napríklad, v transparentnom účte uvádza bez bližších podrobností výdavky na outdoor za jún v celkovej výške 130-tisíc eur, ktorý nakúpila cez agentúru Creo Advertising. Kantar však dokázal rozkľúčovať iba polovicu z nich. Ak by mala teda strana Petra Pellegriniho vonku viac bilboardov, za ktoré zaplatil niekto iný, prakticky to nie je ako zistiť.
Opačný problém má strana Republika, o ktorej Kantar zistil, že mala v júni 249 reklamných plôch odhadom za 59.996 eur. Strana však má na transparentnom účte výdavky za júnovú bilboardovú kampaň iba vo výške 984 eur. Pri tomto hnutí opakovane poukazujeme na nedôveryhodné financovanie kampane, ktoré je postavené hlavne na daroch a pôžičkách vrcholných predstaviteľov strany. Podobne, Aliancia mala podľa prieskumu v uliciach 246 nosičov za 60-tisíc eur, na jej účte sme však našli len jednu nepopísanú platbu za 27-tisíc. Nie je jasné, kto platil tieto kampane.
Skontrolovali sme, či prieskum agentúry Kantar Media sedí s transparentnými účtami strán. Tie však ani jedna strana nevedie dostatočne podrobne. Najkvalitnejší je účet strany SaS, ktorá však čiastočne hradila bilbordovú kampaň za jún a júl v jednej platbe, nie je tak možné presne zistiť júnové výdavky.
Nedávno sme upozornili na poslanca György Gyimesiho, ktorý našiel dieru v zákone a mal v júni bilbordovú kampaň, ktorá nešla z transparentného účtu Aliancie. Kantar zistil, že mal vonku minimálne 97 reklamných plôch za 25-tisíc eur. Podobne si robil kampaň aj bývalý lekársky odborársky predák Marián Kollár, ktorý mal v júni 121 reklamných plôch za takmer 40-tisíc eur. Kollár sa stal tento mesiac predsedom strany Spájame občanov Slovenska, ktorá však vo voľbách nekandiduje.
(luk, him)