Pellegrini mohol prelomiť volebný limit aj o dvestotisíc

Úspešná kampaň novozvoleného prezidenta Petra Pellegriniho pravdepodobne vysoko prekročila polmiliónový zákonný limit na výdavky. Na základe získaných dát a porovnania s kampaňovými nákladmi ďalších kandidátov a strán v Transparency odhadujeme, že reálne výdavky Pellegriniho presiahli 700-tisíc eur. Dôvodom je najmä drahá bilbordová kampaň, ktorej hodnotu sme mohli odhadnúť vďaka čerstvým údajom o počte bilbordov v prezidentskej kampani získaných od agentúry Kantar.

Kantar pre nás zmonitoroval celkom 3288 vonkajších reklamných plôch, ktoré si v mesiacoch január až marec objednali prezidentskí kandidáti. Z nich agentúra pripísala Pellegrinimu 814 bilbordov a 22 bigbordov nakúpených v spoločnosti Nubium. Pellegrini okrem toho vo veľkom využíval aj bilbordy spoločnosti Big Media z portfólia finančnej skupiny J&T, ktorá však nebola ochotná reportovať čísla za jednotlivých kandidátov.

Z transparentného účtu Ivana Korčoka vieme, že ten si v Big Medii zaplatil za 934 bilbordov a 35 bigbordov. Ak zohľadníme aj ďalších dvoch kandidátov Krisztiána Forróa a Jána Kubiša, ktorí tiež v menšom nakupovali v Big Medii, na Pellegriniho budú zostávať zhruba porovnateľné počty ako pri Korčokovi. Kým víťaz volieb alebo outdoorová spoločnosť neprehodnotia netransparentný prístup, presnejšie vyčíslenie k dispozícii nemáme.

V cenníkových cenách, s ktorými kalkuluje Kantar, tak mohla hodnota bilbordovej kampane víťaza volieb dosiahnuť 769-tisíc eur. Po zohľadnení možných zliav, ktoré aktuálne za bilbordy reálne získali ďalší politici, mohol Pellegrini za takýto objem bilbordov celkovo zaplatiť asi 417-tisíc eur. Do odhadu sme pritom nezapočítavali prelep časti plôch „protivojnovým sloganom“ zo záveru kampane. V skutočnosti tak jeho výdavky na outdoor mohli byť ešte vyššie.

Budúci prezident dosiaľ svoju bilbordovú kampaň nezaplatil, tieto faktúry na jeho transparentnom účte chýbajú aj po voľbách. K dnešnému dňu má výdavky cez 312-tisíc eur, a v limite tak môže uhradiť už len faktúry za maximálne 187-tisíc. Táto suma mu na celú outdoorovú kampaň nemôže stačiť ani zďaleka. Ak by sme pri bilbordoch započítali odhad z tabuľky nižšie (ktorý považujeme za konzervatívny), spolu s ďalšími výdavkami, ktoré na transparentnom účte už má, by prekročil spomínaných 700-tisíc.

Ak by Pellegrini aj prišiel s vysvetlením, že sa mu podarilo ako jedinému získať nielen viac ako dvojmesačnú splatnosť na bilbordy, ale aj nadštandardnú zľavu, z hľadiska dodržania limitu mu nepomôže ani to. Zákon totiž predpokladá do polmiliónového limitu započítavať aj bezodplatné plnenia, čo sú aj zľavy nad rámec bežných cien.

Na transparentnom účte novozvoleného prezidenta stále chýbajú aj ďalšie platby, napríklad, náklady na kampaňový tím, prieskumy verejnej mienky alebo manažment sociálnych sietí. V prípade, ak mu záverečná kontrola štátnej volebnej komisie a ministerstva vnútra prelomenie volebného limitu preukáže, musel by zaplatiť pokutu v sume dvojnásobku prekročenia limitu. Pri uvedenom odhade by to teda mohlo byť až 400-tisíc eur.

V Transparency budeme, samozrejme radi, ak novozvolený prezident svoj postoj prehodnotí a kampaň, vrátane počtu a cien za outdoor, verejnosti podrobne vyúčtuje. Medzitým však pre istotu pripravujeme pre Ministerstvo vnútra aj podnet na preverenie dodržania zákonného limitu. Pre jeho presnejšie vyčíslenie ešte čakáme na zverejnenie záverečnej správy kandidátov, ktorú musia ministerstvu predložiť do mesiaca po voľbách.

Analýza vznikla vďaka podpore EMIF 

Zodpovednosť za akýkoľvek obsah podporený Európskym fondom pre médiá a informácie spočíva výlučne na autorovi/autoroch a nemusí nutne odrážať stanoviská EMIFu a jeho partnerov, nadácie Calouste Gulbenkian a Európskeho univerzitného inštitútu. https://gulbenkian.pt/emifund/disclaimer/

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby-hlavna-stranka-aktuality, volby2024-prezident-aktuality and tagged . Bookmark the permalink.