V Transparency International Slovensko dlhodobo monitorujeme férovosť a transparentnosť kampaní a politikov nabádame k zvyšovaniu štandardov. Po prezidentských voľbách 2019, parlamentných voľbách 2020, 2023 a samosprávnych voľbách 2022 sme sa bližšie pozreli na spôsob vedenia kampaní vo voľbách Prezidenta SR 2024. V nich bojuje o post hlavy štátu celkovo 11 kandidátov.
Do hodnotenia transparentnosti sme zaradili šesť kampaní, pri ktorých výdavky ku dňu hodnotenia prekročili hranicu 20-tisíc eur, čo sú 4-percentá z limitu výdavkov 500-tisíc eur platiaceho pre prezidentské voľby. Zvyšných päť kandidátov neviedlo žiadnu platenú kampaň, alebo len v minimálnom rozsahu, kvôli čomu ich nebolo možné adekvátne zhodnotiť a porovnať.
Výsledkom hodnotenia je rozradenie kandidátov na princípe semafora do troch kategórií: Transparentná kampaň (zelená farba)/Kampaň s výhradami (oranžová farba)/Netransparentná kampaň (červená farba). Hodnotenie je doplnené informáciou o dosiahnutom výslednom percentuálnom skóre.
Podstatou hodnotenia je nielen preskúmať dodržiavanie zákonných pravidiel pre vedenie kampaní, ktoré sú však v mnohom deravé, ale aj ochotu kandidátov spraviť pre verejnú kontrolu niečo naviac. Pozostáva z 15 indikátorov rozdelených do troch kategórií – Transparentný účet (50% váha); Financovanie kampane (30% váha); Informovanosť o kampani (20% váha).
Kľúčovým pre hodnotenie (najvyššia váha) je spôsob, akým kandidát vedie svoj transparentný účet, ktorý má poskytovať úplný a reálny obraz o jeho kampani. Dôležitým je i spôsob financovania kampane, ktorá v prípade prezidentských volieb môže byť postavená iba na daroch.
Hodnotenie vychádza aj z informácií zverejnených na volebných weboch, sociálnych sieťach strán, z dát v knižnici reklám Facebooku, monitoringu outdoorovej kampane agentúrou Kantar, ako aj z testovania odozvy strán na otázky voličov. Kandidátom bola ponúknutá možnosť vyplniť rozšírený formulár majetkového priznania v podobe, ako o ňom v uplynulom volebnom období diskutovala pracovná skupina na pôde parlamentu.
HODNOTENIE KAMPANE
1. TRANSPARENTNÁ KAMPAŇ – Zelená (70 % – 100 %)
2. KAMPAŇ S VÝHRADAMI – Oranžová (40 % – 69,99 %)
3. NETRANSPARENTNÁ KAMPAŇ – Červená (0 % – 39,99 %)
Percentuálne skóre strany sa stanovuje na základe nasledovnej metodiky:
A. TRANSPARENTNÝ ÚČET
(30 bodov, váha 50 %)
A1. Označovanie platiteľov a príjemcov / 6-3-0 bodov (Na transparentnom účte sú precízne označené vklady kandidáta a príjemcovia platieb, vďaka čomu je možné identifikovať komu kandidát za kampaň platí.)
A2. Podrobnosť účtu / 8-4-0 (Transparentnosť kampane nie je znižovaná využívaním veľkých súhrnných platieb (jednotlivá platba v objeme 10% aktuálnych výdavkov), najčastejšie pre agentúry, ktoré predstavujú značnú časť výdavkov v kampani.)
A3. Popisovanie výdavkov / 6-3-0 (Predvolebná kampaň kandidáta je kontrolovateľná vďaka zrozumiteľným a výstižným popisom, ktoré vysvetľujú účel jednotlivých platieb.)
A4. Časová reálnosť výdavkov / 4-2-0 (Výdavky na transparentom účte zodpovedajú reálnemu priebehu predvolebnej kampane. Kandidát sa vyhýba väčším zálohovým platbám, či využívaniu väčších faktúr s dlhou dobou splatnosti viac ako jeden mesiac.)
A5. Identifikácia outdoorovej kampane / 6-3-0 (Na transparentnom účte je možné identifikovať výdavky na outdoorovú kampaň kandidáta, minimálne v rozsahu mesačných výdavkov na tento typ reklamy.)
B. FINANCOVANIE KAMPANE
(18 bodov, váha 30 %)
B1. Informovanie o financovaní kampane/ 6-3-0 (Darcovia sú prehľadne identifikovateľní prostredníctvom transparentného účtu kandidáta. V prípade straníckych darov sú donori v priebehu kampane identifikovateľní na webovej stránke politickej strany.)
B2. Miera diverzifikácie kampane / 4-2-0 (Množstvo darcov, na ktorých je kampaň kandidáta postavená.)
B3. Závislosť od veľkých darcov / 4-2-0 (Miera závislosti kampane od veľkých darcov (dary nad 10-tisíc eur).
B4. Informovanie o predkampani / 2-1-0 (Transparentnosť kampane kandidát zvýšil dobrovoľným využívaním transparentného účtu už v čase predkampane.)
B5. Plán kampane / 2-1-0 (Kandidát proaktívne informoval o plánovanej výške kampane a spôsobe jej financovania, prípadne na vyžiadanie poskytol tieto informácie.)
C. INFORMOVANOSŤ O KAMPANI
(12 bodov, váha 20 %)
C1. Volebný program / 2-1-0 (Kandidát v čase oficiálnej kampane zverejnil svoj program.)
C2. Predvolebné akcie / 2-1-0 (Kandidát v priebehu oficiálnej kampane poskytuje informácie o svojich predvolebných akciách, najmä na webovej stránke alebo sociálnej sieti.)
C3. Označovanie inzercie / 2-1-0 (Kandidát v zmysle zákona označuje precízne politickú inzerciu na sociálnej sieti, bilboardoch a v tlači doplnením informácie o objednávateľovi a dodávateľovi reklamy.)
C4. Komunikácia s voličmi / 4-2-0 (Mystery test responzívnosti kandidáta a jeho tímu.)
C5. Majetkové priznanie kandidáta / 2-1-0 (Kandidát na vyžiadanie Transparency vyplnil rozšírené majetkové priznanie a súhlasil s jeho zverejnením.)
Analýza vznikla vďaka podpore EMIF

Zodpovednosť za akýkoľvek obsah podporený Európskym fondom pre médiá a informácie spočíva výlučne na autorovi/autoroch a nemusí nutne odrážať stanoviská EMIFu a jeho partnerov, nadácie Calouste Gulbenkian a Európskeho univerzitného inštitútu. https://gulbenkian.pt/emifund/disclaimer/