Do kampane na najvplyvnejšej sociálnej sieti Facebook naliali politické strany už státisíce eur. Potenciálnych voličov však nelákajú vždy len férovým spôsobom. Až štyri strany úplne ignorujú zákon, ktorý prikazuje označiť každú politickú inzerciu informáciou o jej objednávateľovi a dodávateľovi. Ide najmä o hnutie KDH a stranu Smer, ktoré v oficiálnej kampani publikovali už päť stovák neoznačených sponzorovaných statusov. Konzumenti ich obsahu zväčša vôbec netušia, že sú predmetom platenej kampane, vďaka čomu sú tieto strany vo výhode oproti konkurencii, ktorá pravidlá dodržiava.

Aj takáto nezákonná praktika môže dopomáhať Robertovi Ficovi, aby bol momentálne najúspešnejším politikom na Facebooku, čo vyplynulo z nedávnej analýzy Denníka N. Za uplynulý štvrťrok mal na svojich príspevkoch takmer 1,3 milióna interakcií. Fico neoznačuje ani svoje posty, ani videá. Podobne je to na facebookovej stránke Smeru-SSD, či jeho poslancov Ladislava Kamenického, Richarda Takáča, Mariána Kéryho, Jána Richtera a členov ako Erik Kaliňák, ktorých kampane cielia na státisíce užívateľov sociálnych sietí.
Strana sa bráni tým, že zákon neporušuje, nakoľko požadované informácie o objednávateľovi a dodávateľovi reklamy zverejňuje v záhlaví stránky, sekcii Informácie. Podobne argumentuje aj KDH, ktoré na rozdiel od Smeru, informácie o objednávateľovi a dodávateľovi inzercie ukazuje aspoň na konci kampaňových videí a drobným písmom v infografikách. „Od našich právnikov máme informáciu, že je to takto právne správne,“ uviedol nám šéf online komunikácie KDH Adam Bajo.
Na ministerstve vnútra, ktoré stráži zákonnosť kampane, to však vidia inak. „Status alebo video uverejnené na sociálnej sieti musí napĺňať všetky znaky volebnej kampane vrátane toho, že ide o platenú reklamu,“ uviedla nám riaditeľka odboru volieb Eva Chmelová. To, či v týchto prípadoch došlo k porušeniu zákona však môže podľa nej skonštatovať až správny orgán po posúdení všetkých okolností. V Transparency sme sa preto rozhodli podať podnet na strany, ktoré najviac porušujú toto pravidlo.
Okrem Smeru a KDH úplne alebo takmer úplne ignorujú povinnosť označovať statusy aj strany SNS, Aliancia a Piráti. Resty v tomto smere má aj zoskupenie Modrí, Most-Híd, ktoré v texte neoznačilo až polovicu platených statusov. Ako sa strany správajú na Facebooku kontrolujeme prostredníctvom nášho volebného webu volby.transparency.sk/parlament2023, kde automaticky vyhodnocujeme dáta poskytované spoločnosťou Meta.
(luk,him)