Hlas tají podrobnosti k eticky sporným bilbordom

Napriek medzivolebnému obdobiu pokrývajú Slovensko opäť politické outdoorové kampane. Problémy s férovosťou politickej súťaže a netransparentnosťou zjavne nie sú vyhradené len pre voľby. Situácia je ešte horšia, keďže ju nereguluje volebná legislatíva a verejnosť sa môže spoliehať iba na prístup strán a reklamiek.

Týka sa to predovšetkým nákladnej kampane strany Hlas Zadlžili Slovensko. Kampaň, nálepkujúca politických súperov ako gamblerov zodpovedných za miliardové škody len na základe vlažného prístupu k faktom, naráža na etické princípy vedenia kampaní. Rozpory kampane s faktami „ošetrujú“ iba upozornením v pätičke, že „obsah tejto stránky môže byť fiktívny a nezodpovedať skutočným udalostiam či postavám“.

Etický kódex volebnej kampane, ktorú vlani pred parlamentnými voľbami vypracovala Asociácia Public Relations, definuje, že politická reklama by nemala využívať nekalé komunikačné praktiky, zneužívať negatívne emócie a nálady v spoločnosti, mala by byť s rešpektom k súperovi, pravdivá, vedome nezavádzať, ale prinášať overené dáta a relevantné zdroje informácií.

Za kampaňou Hlasu stojí agentúra Creo Advertising, ktorá s ním spolupracuje dlhodobo a členom asociácie nie je. Hlas sa pred voľbami s asociáciou z vlastnej iniciatívy ku kódexu aj stretol, s princípmi sa zjavne nestotožnil.

Hlas sa k bilbordom jasne nehlási, aj na kampaňovom webe je táto informácia skrytá iba vo vyhlásení o ochrane osobných údajov. Kódex PR agentúr apeluje, aby boli politické kampaňové výstupy označené jasne a viditeľne na všetkých vizuáloch aj nad rámec zákona. Hlas nám nedopovedal na naše otázky ohľadom rozsahu a financovania kampane.

Otvorenejšie ku svojim kampaniam pristupujú Demokrati A PS, ktorí bilbordy nasadili v rovnakom čase a jasne sa k vizuálom hlásia. Demokrati nám vyčíslili, že za ich informačný web k petícii za vyhlásenie referenda o skrátení volebného obdobia, merch aj tzv. doublebig billboard, zaplatili zatiaľ 10-tisíc eur.

PS nasadilo do kampane k hodnoteniu roku vlády v novembri 134 bilibordov a aj platené videá, ktoré aj mimo volebnej kampane dobrovoľne označujú. Hodnotu bilborodov neprezradili, pohybuje sa vraj „v štandardnej cene adekvátnej k nekampaňovému obdobiu“. Strana ich rozmiestnila najmä v regiónoch, kde sa vo voľbách darilo vládnej koalícii.

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby-hlavna-stranka-aktuality, volby.transparency.sk and tagged , , . Bookmark the permalink.