Po prvých dvoch týždňoch oficiálnej kampane a 100 dní do volieb začínajú pribúdať pohyby na transparentných účtoch. Väčšina strán, až na výnimky ako SaS, PS či Sme rodina, ich v predkampani takmer alebo vôbec nepoužívala. Aktuálne tak majú strany na transparentných účtoch výdavky za 2,4 milióna eur. Najviac, takmer 600-tisíc, SaS.
Pre spomínaný vlažný prístup väčšiny strán k transparentnosti v predkampani je uvedená súhrnná suma oproti reálnym kampaňovým nákladom značne poddimenzovaná. O cene stoviek bilbordov viacerých strán, ktoré už mesiace pribúdajú po celej krajine, alebo nákladoch na online inzerciu spred 9. júna, sa tak dozvieme až zo záverečných správ strán po voľbách.
V Transparency sa však pre verejnosť snažíme všetky dostupné dáta zhromažďovať, vizualizovať a analyzovať na portáli VOLBY.TRANSPARENCY.SK. Nájdete tam nielen súhrny a transakcie z transparentných účtov všetkých strán, ale aj údaje o online kampaniach, porušeniach pravidiel či zistenia z monitorovania outdoorovej kampane.
Ak chcete vedieť, ako vyzerajú predvolebné súboje napríklad na Facebooku, z hľadiska aktivity sa naň zatiaľ najviac spoliehajú Smer a KDH. Od začiatku predkampane, ktorá vychádza na 11. decembra 2022, sponzoroval Smer a jeho najaktívnejší kandidáti už cez 1700 statusov, pri KDH je to cez 1200. Údaje o výdavkoch poskytuje spoločnosť Meta len obmedzene, vieme napríklad, že pri profiloch inzerujúcich na týždennej báze viac ako 100 eur, minuli za posledných najviac 3,5 mesiaca na online reklamu OĽaNO a KDH (cez 50-tisíc eur).
Náš monitoring však ukazuje, že časť strán a ich politikov má stále problém aj s elementárnou zákonnou povinnosťou označovať objednávateľa a dodávateľa online inzercie. Táto povinnosť platí od vyhlásenia volieb 9. júna a pri aspoň polovici statusov ju dodržalo len šesť strán. Medzi nimi aj extrémistická ĽSNS, ktorá však v oficiálnej kampani publikovala dosiaľ len dva platené statusy.
V prípade niektorých platených statusov na profiloch KDH a jeho politikov síce informácia o objednávateľovi a dodávateľovi nie je obsahom textu, ale je umiestnená drobnými písmenami v infografike alebo na konci videa. Takúto prax nepovažujeme za optimálnu, KDH však avizovalo jej možné prehodnotenie.
Všetky podrobnosti o monitoringu kampaní, aj aktualizáciu údajov na dennej báze, môžete sledovať priamo na portáli
https://volby.transparency.sk/parlament2023
