V Transparency sme včera zverejnili finálne hodnotenie transparentnosti kampaní a ich financovania pred sobotnými parlamentnými voľbami. To vychádzalo z ukazovateľov, ktoré sa v kampani dajú vidieť a merať, napríklad vďaka transparentným účtom, monitoringu outdoorovej kampane a politických reklám na sociálnych sieťach či verejnej komunikácii strán. Kampaň niektorých hráčov sa však zjavne deje aj skryte, čo kriví jej férovosť.
Takéto praktiky dobre ilustruje aj aktuálny prípad údajnej komunikácie medzi šéfom SaS Richardom Sulíkom a finančníkom Jaroslavom Haščákom z kauzy Gorila, ktorú pár dní pred voľbami zverejnil líder OĽaNO Igor Matovič.
Upozorňovanie na účelovosť a nezákonnosť zverejnenia takejto komunikácie je na mieste, vážne sú aj medializované podozrenia, že v kauze mohlo dôjsť k zneužitiu polície. Na druhej strane nemožno ignorovať ani jej obsah, aj keď malo ísť o správy dávno spred kampane, ešte z roku 2020. Ten posilňuje podozrenie na vážny etický problém, že niektorí politici nemajú problém vypýtať si za svoje hlasovania či návrhy aj protislužbu v podobe skrytého PR.
V tomto prípade išlo o Haščákom a finančnou skupinou Penta ovládané médiá, ktoré problematicky vstupujú aj do aktuálnej kampane. Už koncom júna sme podali podnet na schránkové noviny Plus Jeden deň Špeciál, ktoré vydáva News and Media Holding z portfólia Penty. Noviny totiž publikovali PR články v prospech politikov Smeru a Hlasu, tváriace sa ako bežné spravodajstvo. V tejto praxi pokračovali aj v ďalších číslach.
Skryté PR tak nie je iba praktika v prípade Sulíka, ale aj ďalších strán priamo v kampani. Platí to aj nielen o málo transparentných kampaniach Smeru a Hlasu, ale zrejme aj v prípade Republiky, ktorá nemá veľkú časť svojej bilboardovej kampane na transparentnom účte. V OĽaNO Igora Matoviča zas našli spôsob na prelomenie limitu na kampaň, keďže na tú využívajú aj 79 fiatiek, ktorých nákup do nej nezapočítali a neobjavil sa ani na transparentnom účte hnutia.
Aj keď kampaň transparentnosti kampane SaS je možné vyčítať skôr iba drobnosti, v prípade úniku údajnej komunikácie by sme od jej predstaviteľov očakávali, že kauzu napriek jej citlivosti pred voľbami nezhodia zo stola iba rečami o účelovom konaní Igora Matoviča. O to viac, že jej pravosť ani jeden z aktérov nepoprel. Podobné praktiky sú z nášho pohľadu závažným zlyhaním a vytvárajú prostredie, ktoré deformuje politickú súťaž.
Podrobnosti o finálnom hodnotení transparentnosti kampaní nájdete tu: volby.transparency.sk/parlament2023/hodnotenia
Ilustračné foto – TASR