V predvolebnej kampani k jesenným parlamentným voľbám sa začínajú kopiť problémy s transparentnosťou. Politické strany objavili mnohé diery v pravidlách nastavených pred 10 rokmi a neváhajú ich teraz vo veľkom využívať. Viaceré však idú aj za hranu zákona. Ten stranám prikazuje účtovať kampaň cez transparentné účty, pričom musia uviesť, komu peniaze posielajú. To sa, prekvapivo, ukazuje ako problém.
Strana Aliancia a zoskupenie strán na kandidátnej listine Maďarského fóra neoznačili dosiaľ príjemcu ani pri jedinej platbe! Vôbec tak nie je jasné, kam putovali desiatky tisíc eur z ich účtov. Zistili sme, že chyba nie je v centrálach týchto strán, ale na strane bankového domu, ktorý si zvolili. Transparentné účty majú najnovšie v ponuke už takmer všetky banky, ako nový produkt ho ponúka aj ČSOB. Tá má však problémy so zobrazovaním príjemcov platieb.”
Predmetný údaj sa aktuálne nezobrazuje z dôvodu nedostatku v systémovom nastavení. Na jeho vyriešení intenzívne pracujeme a v najbližších dňoch bude odstránený,” uviedla nám hovorkyňa ČSOB Anna Jamborová. Pre strany je to problém, banka ich dostala za hranu zákona. ČSOB banku si zvolila aj koalícia strán na kandidátnej listine Modrých. Podpredseda strany Ľuboš Schwarzbacher nám vysvetlil, že po úvodných dvoch veľkých platbách si chybu uvedomili a odvtedy sa snažia príjemcov uvádzať aspoň v poznámke k platbám.

Problém s transparentným účtom má však aj Progresívne Slovensko, ktoré si v tejto kampani zvolilo Tatra banku. Strane sa na účte nezobrazujú príjemcovia pri platbách kartou. Tú PS využíva často – dokopy má tak neidentifikovanú až osminu doterajšej kampane, ktorá už presiahla 800-tisíc eur. Zuzana Čifári, ktorá manažuje financie PS, nám povedala, že ide hlavne o platby za online reklamu. Chybu si všimli a žiadali nápravu, banka ju však dodnes neurobila, preto sa zrejme obrátia na bankového ombudsmana.
Tatra banka je presvedčená, že zobrazovanie transakcií na jej transparentných účtoch spĺňa legislatívne podmienky. “Logicky má byť zobrazený iba taký údaj, o ktorom má banka exaktnú informáciu. V prípade transakcií vykonaných platobnou kartou nemá banka k dispozícii exaktnú informáciu o príjemcovi platby, skôr sa jedná o identifikáciu platobného miesta (terminálu), pričom tieto údaje nemusia korešpondovať,” tvrdí hovorkyňa Tatra banky Simona Miklošovičová.
Na podnet klientov však banka informácie klientov plánuje zverejniť s tým, že nové nastavanie začne fungovať v priebehu niekoľkých týždňov a bude aj spätne.
Doplnené 27.júla 2023: ČSOB banka na náš podnet urobila zmenu v nastaveniach transparentných účtov a všetky štyri účty kandidujúcich politických strán a koalícií už obsahujú informáciu o prijímateľovi platby.
(him, luk)