Mediálna alternatíva už nie je červenou čiarou ani pre Pellegriniho

Útokom na premiéra zamrazená kampaň pred voľbami do Európskeho parlamentu sa opäť rozbieha. Týka sa to aj mediálnej alternatívy. Na weboch ako Hlavné správy či Hlavný denník, ktoré štát po začiatku vojny na Ukrajine dočasne vypol, výrazne inzeruje najmä Republika. Pri jej antisystémovej politike prepojenie na alternatívnu mediálnu scénu prekvapí len málokoho. Monitoring kampaňovej inzercie vo všetkých druhoch médií, ktorý si v Transparency nechávame spracovávať od agentúry Kantar, však ukazuje, že červenou čiarou už nie je ani pre budúceho prezidenta Petra Pellegriniho.

Ten sa v prvých rokoch po založení Hlasu proti rozhovorom jeho členov pre dezinformačné médiá vymedzoval, situácia sa obrátila pred prezidentskými voľbami. Nejde len o najznámejší prípad vystúpenia ministra vnútra Matúša Šutaja Eštoka v diskusii s hľadaným extrémistom a násilníkom Dannym Kollárom či v Infovojne, ale aj priamo o politickú inzerciu Pellegriniho.

Jeho apely na voličov sa v závere kampane pred 2. kolom od 27. marca do 3. apríla 53-krát objavili aj na portáli Hlavné správy. Hodnotu reklamy odhadol Kantar na 1400 eur. Hlavné správy sa vlani po prehratom súdnom spore opäť vrátili aj zoznam stránok so sporným obsahom, ktorý vytvára portál Konšpirátori. Slúžiť má práve ako pomôcka pre inzerentov, aby sa vedeli vyhnúť investovaniu do reklamy na problematických weboch.

Na rozdiel od aktuálnej inzercie Republiky šlo v prípade Pellegriniho o bannery, ktoré si inzerenti objednávajú cez Google Ads. Weby, na ktorých svoje reklamy nechcú, môžu vyradiť, napríklad jednoducho aj pomocou služby Konšpirátori. Podobne sme pred vlaňajšími parlamentnými voľbami upozornili na reklamné bannery na obdobných portáloch v prípade SaS a Sme rodina. SaS reagovala, že šlo o nedorozumenie a reklamu následne stiahla.

Či už ide o zámer, alebo nedôslednosť, politici a političky by mali zvažovať aj to, či svojou tvárou, značkou a peniazmi nepodporujú spoločensky nezodpovedných aktérov. Alternatívne médiá, ktoré nedbajú na novinárske a etické štandardy, nezriedka šíria manipulatívny obsah, alebo vydávajú názory za fakty, za takýchto aktérov rozhodne považovať možno. Podľa projektu Infosecurity.sk majú práve Hlavné správy najvyšší príjem z reklám spomedzi slovenských dezinformačných médií. Na ich príjmoch sa podieľajú aj viaceré politické strany, ktorým zas portál dáva nadštandardný priestor v spravodajstve.

Budeme zvedaví, ako sa k tejto téme postaví Peter Pellegrini vo funkcii prezidenta. Či sa vráti k prezieravému prístupu z obdobia zakladania Hlasu, alebo sa náklonnosťou tejto časti mediálneho spektra nechá zlákať aj napriek nebezpečnosti takéhoto signálu.

Ilustračné foto – Na mediálnu alternatívu stavila v kampani do Európskeho parlamentu najmä Republika.

Analýza vznikla vďaka podpore EMIF 

Zodpovednosť za akýkoľvek obsah podporený Európskym fondom pre médiá a informácie spočíva výlučne na autorovi/autoroch a nemusí nutne odrážať stanoviská EMIFu a jeho partnerov, nadácie Calouste Gulbenkian a Európskeho univerzitného inštitútu. https://gulbenkian.pt/emifund/disclaimer/

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby-hlavna-stranka-aktuality, volby2024-euro-aktuality, volby2024-prezident-aktuality and tagged , , , . Bookmark the permalink.