Ako sme hodnotili transparentnosť kampaní pred parlamentnými voľbami 2023

PÔVODNE ZVEREJNENÉ 25.8.2023, AKTUALIZOVANÉ K 25. 9. 2023

Koncom septembra 2023 si slovenskí voliči v predčasných voľbách vyberú nové zloženie parlamentu, z ktorého vzíde aj nová vláda. Vo volebných miestnostiach sa budeme rozhodovať medzi kandidátnymi listinami 24 strán a jednej volebnej trojkoalície.

Napriek tomu, že sú to práve politici, ktorí nastavujú limity a pravidlá, v predvolebnom zápase majú mnohí z nich stále problémy s ich dodržiavaním. Ľahostajný prístup k transparentnosti kampane a jej financovania môže mnohé napovedať aj o prístupe politikov k zverenej moci po voľbách. Uvedomujú si to aj voliči. Podľa reprezentatívneho prieskumu agentúry IPSOS pre Transparency by bol netransparentný alebo nehodnoverný spôsob financovania kampane závažnou prekážkou pre voľbu takejto strany až pre 46% respondentov.  

V Transparency preto dlhodobo férovosť a transparentnosť kampaní monitorujeme a politikov nabádame k zvyšovaniu štandardov. Po prezidentských voľbách 2019, parlamentných voľbách 2020samosprávnych voľbách 2022 sme sa aj tentokrát bližšie pozreli na spôsob vedenia kampaní politickými stranami a zostavili hodnotenie ich transparentnosti.   

Z 27 kandidujúcich subjektov sme prvé hodnotenie (zverejnené 25.8.2023) spracovali pre 15 strán a druhé hodnotenie (zverejnené 25. 9. 2023) pre 17 strán, ktoré mali v čase hodnotenia na transparentnom účte výdavky za aspoň 50-tisíc eur a aspoň 10 väčších výdavkových transakcií.

Hodnotenie pozostáva zo 17 indikátorov zaradených do troch kategórií – Transparentný účet (40% váha); Financovanie kampane (30% váha); Informovanosť o kampani (30% váha). Pri ich vyhodnocovaní sme vychádzali z dotazníkov zaslaných všetkým stranám, z analýzy ich transparentných účtov, údajov zverejnených na ich volebných weboch a na sociálnych sieťach strán, z dát v knižnici reklám Facebooku, monitoringu outdoorovej kampane agentúrou Kantar, ako aj z testovania odozvy strán na otázky voličov. Volebným lídrom sme ponúkli aj možnosť vyplniť rozšírený formulár majetkového priznania v podobe, ako o ňom v uplynulom volebnom období diskutovala pracovná skupina na pôde parlamentu.      

Podstatou hodnotenia bolo nielen preskúmať dodržiavanie zákonných pravidiel pre vedenie kampaní, ktoré sú však v mnohom deravé, ale aj ochotu strán spraviť pre verejnú kontrolu niečo naviac. Zákon napríklad káže prehľadné popisovanie výdavkov. Nás však zaujímalo aj to, či sú strany ochotné povedať nám viac o financovaní kampane, jej výške a zdrojoch, ale aj predkampani, volebných tímoch, spolupracovníkoch. V hodnotení sa odráža aj to, či pred voľbami odtajnili svojich veriteľov a darcov. Robili sme tiež mystery test, kde sme stranám posielali otázky, ktoré by sa ich mohol pýtať volič. No a pýtali sme si aj podrobné majetkové priznanie lídrov.

Strany sme pre lepšiu prehľadnosť zhodnotili jednoduchým spôsobom na princípe semafora, t.j. ich kampaň získala jedno z troch hodnotení Transparentná kampaň (zelená farba) / Kampaň s výhradami (oranžová farba) / Netransparentná kampaň (červená farba). Takéto hodnotenie je doplnené informáciou o dosiahnutom výslednom percentuálnom skóre.

HODNOTENIE KAMPANE

1.     TRANSPARENTNÁ KAMPAŇ – Zelená (70 % – 100 %)
2.     KAMPAŇ S VÝHRADAMI – Oranžová (40 % – 69,99 %)
3.     NETRANSPARENTNÁ KAMPAŇ – Červená (0 % – 39,99 %)

Percentuálne skóre strany sa stanovuje na základe nasledovnej metodiky:

A. TRANSPARENTNÝ ÚČET

(28 bodov, váha 40 %)

A1. Označovanie platiteľov a príjemcov / 6-3-0 bodov (na transparentnom účte sú precízne označené vklady strany a príjemcovia platieb, vďaka čomu je možné identifikovať komu strana za kampaň platí)
A2. Podrobnosť účtu / 6-3-0 (transparentnosť kampane nie je znižovaná využívaním súhrnných platieb, najčastejšie pre agentúry, ktoré predstavujú značnú časť výdavkov v kampani)
A3. Popisovanie výdavkov / 6-3-0 (predvolebná kampaň strany je kontrolovateľná vďaka zrozumiteľným a výstižným popisom, ktoré vysvetľujú účel jednotlivých platieb)
A4. Časová reálnosť výdavkov / 4-2-0 (výdavky na transparentom účte zodpovedajú reálnemu priebehu predvolebnej kampane. Strana sa vyhýba väčším zálohovým platbám, či využívaniu faktúr s dlhou dobou splatnosti)
A5. Identifikácia bilboardovej kampane / 6-3-0 (na transparentnom účte je možné identifikovať výdavky na outdoorovú kampaň strany, minimálne v rozsahu mesačných výdavkov na tento typ reklamy)

B. FINANCOVANIE KAMPANE

(21 bodov, váha 30 %)

B1. Informovanie o financovaní kampane / 4-2-0 (darcovia a veritelia strany sú prehľadne identifikovateľní prostredníctvom transparentného účtu a webu strany)
B2. Spôsob financovania / 4-2-0 (predvolebná kampaň je postavená na viacerých zdrojoch financovania, napríklad aktivizovaním sympatizantov cez posielanie drobných darov )
B3. Preverovanie pozadia veľkých darcov/veriteľov / 4-2-0 (strana si preveruje väčších darcov/veriteľov a je ochotná na požiadanie poskytnúť detaily o príklade takéhoto preverovania)
B4. Informovanie o predkampani / 6-3-0 (transparentnosť kampane strana zvýšila dobrovoľným využívaním transparentného účtu už v čase predkampane, prípadne na vyžiadanie poskytla informáciu o celkovej výške financií vynaložených na predkampaň)
B5. Plán kampane / 3-1,5-0 (strana proaktívne informuje o plánovanej výške kampane a spôsobe jej financovania, prípadne na vyžiadanie poskytla tieto informácie)

C. INFORMOVANOSŤ O KAMPANI   

(21 bodov, váha 30 %) 

C1. Volebný program / 4-2-0 (strana na svojom webe v čase oficiálnej kampane zverejnila predvolebný program)
C2. Poskytnutie informácií z oficiálneho kontaktu strany / 3-1,5-0 (test funkčnosti oficiálneho kontaktu strany počas kampane). V prvom kole sme stranám zaslali otázku potenciálneho voliča s textom: “Dobrý deň, mohli by ste mi prosím poskytnúť informáciu, kde by sa do volieb bolo možné stretnúť s Vašim predsedom (príp. predsedníčkou) aj osobne? Viem sa dostaviť kdekoľvek v rámci Slovenska. Za odpoveď vopred ďakujem.“ V druhom kole sme stranám zaslali otázku potenciálneho voliča s textom: “Dobrý deň, chcel by som vedieť, či bude po voľbách možnosť uchádzať sa o miesto poslaneckých asistentov poslancov Vašej strany. Poprosím o detaily. Ďakujem.”
C3. Odpoveď potenciálnemu voličovi cez sociálnu sieť / 3-1,5-0 (test ochoty strany komunikovať s voličom cez sociálnu sieť, zaslanie otázky potenciálneho voliča cez Messenger na FB profile strany. V prvom kole sme zaslali otázku: „Mohli by ste mi prosím, ako Vášmu potenciálnemu voličovi, ozrejmiť, ako plánujete bojovať proti odvrátiteľným úmrtiam v slovenskom zdravotníctve? Vďaka za odpoveď“. V druhom kole sme zaslali otázku: “Dobrý deň, zaujímalo by ma, či podporíte po voľbách prípadné zrušenie alebo reorganizáciu Špecializovaného trestného súdu a Špeciálnej prokuratúry.”)
C4. Kampaňový tím/spolupracujúce agentúry / 2-1-0 (strana proaktívne informuje o spôsobe realizácie kampane, kampaňovom tíme a spolupracujúcich agentúrach, najmä na vlastnej webovej stránke, prípadne tieto informácie poskytla na vyžiadanie)
C5. Predvolebné akcie / 2-1-0 (strana v priebehu oficiálnej kampane poskytuje informácie o svojich predvolebných akciách, najmä na webovej stránke alebo sociálnej sieti)
C6. Označovanie inzercie / 4-2-0 (strana v zmysle zákona označuje precízne politickú inzerciu na sociálnej sieti doplnením informácie o objednávateľovi a dodávateľovi reklamy)
C7. Majetkové priznanie lídra / 3-1,5-0 (predseda strany na vyžiadanie Transparency vyplnil rozšírené majetkové priznanie a súhlasil s jeho zverejnením)

Podrobné hodnotenie nájdete na portáli volby.transparency.sk/parlament2023 v sekcii Hodnotenia. Prípadné postrehy alebo pripomienky môžete adresovať na e-mail tis@transparency.sk

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby-hlavna-stranka-aktuality, volby2023-aktuality. Bookmark the permalink.