Vo veľkosti kampaní už valcuje nový hráč, z jeho účtu sa veľa nedozvieme

Kandidát na banskobystrického župana Ondrej Lunter už nemá najväčšiu priebežnú kampaň. Kým jeho výdavky aj príjmy boli najvyššie zo všetkých kandidátov prakticky celý mesiac od spustenia nášho portálu s monitoringom kampaní VOLBY.TRANSPARENCY.SK, v týchto dňoch ho s prehľadom predstihol prešovský podnikateľ Ján Bync. Jeho transparentný účet sa zobrazil na webe ministerstva vnútra a teda aj našom portáli len v piatok a s príjmami 200-tisíc a výdavkami 128-tisíc eur sa ihneď zaradil na čelo veľkostí kampaní.

Bync kandiduje proti súčasnému prešovskému županovi Milanovi Majerskému (KDH), dlhoročnému predstaviteľovi ZMOSu Michalovi Kaliňákovi či poslancom parlamentu Milanovi Mazurekovi z Republiky a Filipovi Kuffovi (Život). Bync pôsobil ako poradca smeráckeho štátneho tajomníka ministra vnútra Jozefa Bučeka. Média ho spájali aj s Pavlom Paškom a niekdajším primátorom Košíc a dnešným podpredsedom Hlasu Richardom Rašim. Smer aj Hlas však dnes za prešovského župana podporujú M. Kaliňáka.

Bync si v médiách vyslúžil aj prezývku „Kvetnický zemepán“ či pán „nedotknuteľný“ pre viaceré kauzy ako podozrivé nadobudnutie majetku bývalej nemocnice v popradskej časti Kvetnica či výstavbu urgentného príjmu v košickej nemocnici.

Kampaň si Bync zatiaľ financuje výlučne sám, jej transparentnosť je však zatiaľ veľmi nízka. Viac ako dve tretiny doterajších výdavkov (88-tisíc eur) totiž z transparentného účtu obratom preposlal v dvoch veľkých platbách mediálnej agentúre Panmedia Western. Nad spôsobom vynaloženia týchto prostriedkov, podobne ako sme to kritizovali napríklad aj pri straníckom transparentnom účte OĽaNO, tak verejnosť stratila akúkoľvek kontrolu.

„Do regionálnej politiky chcem vniesť čestnosť, transparentnosť, zastaviť korupciu a naopak svoje skúsenosti premeniť na lepší a krajší život, nové príležitosti a rozvoj prekrásneho Prešovského samosprávneho kraja,“ píše o sebe na volebnom webe kandidát s dosiaľ najväčšou kampaňou. Kandidáti a strany s praxou transparentných účtov ako má Bync, by mohli začať zverejnením podrobných výdavkov za kampaň realizovaných cez mediálne agentúry. Inak bude ich podobné sľuby o transparentnosti možno brať vážne len ťažko.

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby2022-aktuality. Bookmark the permalink.