Pellegriniho Hlasu nesedia volebné bilbordy, kampaň mohla byť až 4-násobná

Pri nedávnych spojených voľbách sme mali ambíciu skontrolovať bilbordy, na ktoré kandidáti a ich strany minuli každé tretie euro v kampani (celkovo podľa nášho odhadu 3,9 z 12 miliónov eur). Opäť sme preto nadviazali spoluprácu s renomovanou výskumnou agentúrou Kantar Slovakia, ktorá pre nás pripravila obsiahly sumár politickej reklamy za obdobie pred voľbami. Pomocou analýzy viac ako 1500 riadkov dát sme narazili na nezrovnalosť v záverečnej správe strany Hlas, ktorá vykázala podozrivo nízku bilbordovú kampaň. 

Strana Petra Pellegriniho, ktorá dlhodobo vedie prieskumy a má ambíciu zostavovať najbližšie vládu v záverečnej správe tvrdí, že na volebné plagáty počas októbrových volieb minula iba necelých 20-tisíc eur. Je to až jedenásť krát menej ako mala strana Smer s oficiálne najväčšou bilbordovou kampaňou (221-tisíc eur). Zaujímalo nás preto, čo o bilbordoch Hlasu zistil Kantar. Agentúre sa podarilo zmonitorovať outdoorovú kampaň v celkovom objeme 135-tisíc eur (v cenníkových cenách), kde bola zadávateľom reklamy práve táto strana. Je to takmer sedem krát viac ako má Hlas v záverečnej správe. 

Kantar napočítal celkom 398 bilbordov a 17 väčších bigboardov, ktoré mal Hlas po Slovensku v mesiacoch august, september a október. Po zohľadnení zliav, aké sa dajú na trhu získať odhadujeme, že tieto plochy mohli Pellegriniho stranu vyjsť na 60 až 80 tisíc eur. Fakt, že vykazuje iba tretinu/štvrtinu tejto sumy nám nijako nevysvetlila. Pri urgovaní odpovede na naše otázky nám hovorkyňa Patrícia Medveď Macíková neformálne uviedla, že 90 percent bilbordov si, vzhľadom na ekonomickú situáciu strany, ktorá nemá príspevky od štátu, platili sami kandidáti. 

Ako príklad uviedla hovorkyňa podpredsedníčku strany Denisu Sakovú, ktorá kandidovala za poslankyňu v bratislavskej mestskej časti Ružinov. Podľa Medveď Macíkovej zaplatila Sakovej strana iba časť outdooru. To však ukazuje aj monitoring Kantaru, podľa ktorého Hlas financoval Sakovej dva bigboardy a ďalších 39 bilbordov platila kandidátka sama. Vyššie uvedené nás privádza k podozreniu, že strana Hlas mohla mať, okrem oficiálnej, aj čiernu volebnú kampaň. Vyzývame ju preto, aby rozpory verejne vysvetlila, napríklad aj tak, že zverejní podrobný rozpis jej bilbordovej kampane. Jej transparentný účet k voľbám vzhľadom k nízkej miere transparentnosti takéto informácie neobsahuje.

Viac info o našom monitoringu spojených volieb sme zhrnuli v blogu: Čo nám o transparentnosti financovania politiky ukázali voľby do samospráv.

Obr. Monitoring agentúry Kantar Slovakia bilbordových plôch strany Hlas / vizuál bigboardu strany. 

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby2022-aktuality. Bookmark the permalink.