Neoznačenou online reklamou porušujú kandidáti zákon

„Objednávateľ: Igor Janckulík, Krušetnica / Dodávateľ: Meta Platforms Ireland Limited, Dublin, Ireland…“ Takéto oznamy pribudli pod poslednými dvomi platenými statusmi na Facebooku kandidáta na žilinského župana Igora Janckulíka (KDH) potom, ako sme ho oslovili s otázkami o možnom porušovaní zákona. Ten totiž predpokladá, že všetka zverejnená platená inzercia kandidátov musí byť počas kampane jasne označená údajmi o objednávateľovi a dodávateľovi. Janckulíkove platené statusy tieto údaje neobsahovali, hoci za posledných 90 dní na ich zobrazovanie voličom vynaložil už 1633 eur.

Janckulík nám najprv tvrdil, že takéto označovanie po porade s tímom nepovažovali za potrebné. Argumentoval tým, že používateľovi Facebooku sa príspevok na domovskej stránke zobrazuje s označením “sponzorované” a keďže ide o zobrazenie príspevku jednej strany (objednávateľa) na platforme druhej strany (dodávateľa), všetko je užívateľovi jasné. Nebýva to tak však vždy, dodávateľom bývajú napríklad aj rôzne mediálne agentúry. V ďalších statusoch už Janckulík informácie z úvodu pod text doplnil.

Spravil správne, ministerstvo vnútra nám v odpovediach na otázky odpísalo, že samotná informácia o sponzorovaní generovaná Facebookom nie je podľa zákona dostačujúca. „Politická reklama, zverejnená platená inzercia, zverejnené volebné plagáty a všetky ďalšie spôsoby vedenia volebnej kampane vrátane sponzorovaných príspevkov na sociálnych sieťach musia obsahovať údaje o objednávateľovi a dodávateľovi v rozsahu meno, priezvisko a obec trvalého pobytu, ak ide o fyzickú osobu, a názov, sídlo a identifikačné číslo organizácie, ak ide o právnickú osobu,“ upozorňuje ministerstvo.

Janckulík zďaleka nie je jediný, kto takto pri označovaní sponzorovaných statusov nepostupuje. Neoznačuje ich ani jeho protikandidátka a súčasná županka Erika Jurinová (OĽaNO), jej kolega z trenčianskej župy Jaroslav Baška (Smer) či kandidát na banskobystrického župana Adrian Polóny (s podporou Smeru).

Rovnako by však podľa nás mali označovať sponzorované príspevky aj úradujúci župani a primátori, ktorí počas kampane promujú statusy o svojich súčasných úspechoch vo funkcii. Aj keď sa v týchto statusoch zväčša ako opätovní kandidáti priamo nepredstavujú, je zjavné, že ide taktiež o ich kampaň. Týka sa to napríklad aj nitrianskeho primátora Mareka Hattasa (Tím Kraj Nitra) či starostu bratislavského Nového Mesta a kandidáta na primátora Bratislavy Rudolfa Kusého (Dobrá voľba).

Ak majú niektorí kandidáti s elementárnou zákonnou zásadou o označovaní platených výstupov problém, nehrajú s voličmi celkom férovú hru.

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in Uncategorized, volby2022-aktuality. Bookmark the permalink.