Matovič a Kollár chcú vyhrať samosprávne voľby cez rodinný balíček a nájomné byty

Dve dosiaľ ďaleko najväčšie predvolebné kampane pred jesennými miestnymi a regionálnymi voľbami nevedú kandidáti na primátorov či županov, ale vládne hnutia OĽaNO a Sme Rodina. To by nemuselo byť až tak prekvapivé, ak by išlo o cielenú podporu ich kandidátov v regiónoch. Strany majú totiž na kampane viac peňazí aj vyššie limity ako nezávislí kandidáti.

Obe hnutia však z transparentných účtov pre samosprávne voľby financujú aj svoje celonárodné imidžové kampane o ich úspechoch, za ktoré považujú v parlamente schválený rodinný balíček a zmenu legislatívy na podporu výstavby nájomných bytov. Ich lokálnych kandidátov tak tieto kampane podporujú vlastne len nepriamo.

OĽaNO tvrdí, že takýto postup im odobrila štátna volebná komisia. „Po konzultácii s ňou a ich usmernení sme pristúpili k úhrade z transparentného účtu,“ napísali nám z mediálneho tímu hnutia. Podobne imidžovú kampaň vysvetľuje Sme rodina. „Hradíme to cez transparentný účet a to z dôvodu, aby nevznikla akákoľvek možná kolízia so zákonom o komunálnych a župných voľbách,“ odpísali z tlačového oddelenia.

Takéto vysvetlenie má pri súbežnej imidžovej a volebnej kampani svoju logiku. Ak by hnutia imidžovú kampaň platili z iných účtov, politickí súperi by ich ľahko mohli obviniť z obchádzania pravidiel, keďže imidžová kampaň by sa do finančných limitov na kampaň nezarátavala, no kandidátom hnutia by nepriamo pomáhala.

V prípade Sme rodina však pri zaradení nájomných bytov pod samosprávnu kampaň porušujú zákon. Nosiče platenej volebnej kampane totiž musia byť podľa zákona označené s uvedením ich objednávateľa a dodávateľa. Tieto informácie na bilbordoch Kollárovcov na rozdiel od tých s Igorom Matovičom chýbajú.

Aktuálna situácia zároveň negatívne zvýrazňuje rozdielne možnosti straníckych a nezávislých kandidátov. Kým strany majú na obe voľby celoslovenský limit 1,5 milióna eur a svojich kandidátov si v prípade OĽaNO a Sme rodina môžu dovoliť podporovať aj plošnými imidžovými kampaňami, limit pre nezávislých kandidátov na županov či primátorov Bratislavy a Košíc je 250-tisíc eur. V prípade ďalších krajských miest je to už len 100-tisíc. To na férovo nastavené pravidlá nevyzerá.

Ďalším problémom je doterajšia nízka transparentnosť viacerých straníckych kampaní, obzvlášť v prípade OĽaNO. Hnutie už na kampaň minulo 380-tisíc eur, najväčšia časť platieb však cez transparentný účet iba pretiekla do spriaznených agentúr. Nie je tak jasné, koľko hnutie v rámci samosprávnych volieb investovalo do budovania svojho imidžu a koľko napríklad od kampaní županov Eriky Jurinovej zo Žiliny či Jozefa Viskupiča z Trnavy, ktorí už v regiónoch majú tiež svoje bilbordy.

Takmer 330-tisíc eur už do kampane z transparentného účtu vložila aj Sme rodina, v prípade v poradí tretej SaS je to takmer o dvestotisíc eur menej.

Podporiť #TransparentneVolby môžete aj Vy na https://transparency.darujme.sk/volby/

Ďakujeme!

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby2022-aktuality. Bookmark the permalink.