Kandidáti na primátorov a županov už za kampaň zaplatili cez dva milióny

71 dní do spojených jesenných volieb sa výdavky na kampane evidovaných kandidátov na primátorov a županov prehupli cez dva milióny eur. Ukazuje to nový portál Transparency VOLBY.TRANSPARENCY.SK sumarizujúci dáta o prebiehajúcich kampaniach. Dnešný výraznejší skok vo výdavkoch spôsobilo pribudnutie transparentného účtu košického primátora Jaroslava Polačeka, ktorý sa ihneď zaradil aj na čelo kandidátov s najvyššími priebežnými výdavkami (72-tisíc eur).

Polaček síce kampaňuje už od júna, transparentný účet však ministerstvu vnútra nenahlásil. Kandidáti pritom majú podľa zákona povinnosť spraviť tak po jeho zriadení bezodkladne. Za nesplnenie hrozí pokuta až do 10-tisíc eur. Košický primátor nám k tomu včera poskytol vcelku kuriózne vysvetlenie. Pre nastávajúce voľby totiž používa rovnaký účet, ktorý si zriadil už pred minulou kampaňou v roku 2018 (Jaroslav Polaček-KOŠICE 2018). „Keďže som účet nezrušil a používam ho priebežne, nevidím v zmysle zákona aby som to urobil opätovne,“ napísal nám.

Ministerstvo vnútra nám však dnes potvrdilo, že Polaček účet napokon predsa len oznámil a ihneď pribudol aj na webe a teda aj našom volebnom portáli. Podobne starý účet spred kampane 2018 používa napríklad aj trnavský primátor Peter Bročka (hoci už premenovaný s prívlastkom 2022). Ten však účet ministerstvu nahlásil už dávnejšie. Túto prax nepovažujeme za optimálnu, keďže sumárne dáta treba očisťovať o príjmy a výdavky z minulých kampaní.

Za Polačkom v doterajších výdavkoch nasledujú kandidáti na županov Ondrej Lunter v Banskej Bystrici (61-tisíc) a Branislav Becík v Nitre (45-tisíc eur). V Bratislave zatiaľ vedie podľa výdavkov na účtoch najväčšiu kampaň bývalý tenista a kandidát na starostu Petržalky Martin Kližan (21-tisíc eur). Kampaň primátora Matúša Valla presne kvantifikovať nevedno, keďže ju realizuje cez spoločný účet kandidátov jeho mestskej strany Team Bratislava. Tá dovedna na kampaň zatiaľ vynaložila 72-tisíc eur, čo sú spomedzi strán siedme najvyššie výdavky.

Prím v tomto ohľade stále hrajú Sme rodina (411-tisíc) a OĽaNO (385-tisíc eur), ktoré si do výdavkov na samosprávne voľby zahrnuli aj celonárodné imidžové kampane súvisiace s nájomnými bytmi a rodinným balíčkom.

Dáta na portáli aktualizujeme každú hodinu až do volieb, postupne budú pribúdať aj údaje o ďalších kandidátoch, ktorí si splnia povinnosť a nahlásia účty ministerstvu.

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby2022-aktuality. Bookmark the permalink.