40 percent peňazí do primátorských a župných kampaní prišlo od strán

Kandidáti na županov a primátorov dokázali počas 4,5 mesiaca trvajúcej kampane pred voľbami nazhromaždiť na presviedčanie voličov dovedna 12 miliónov eur. Vyplýva to z analýzy príjmov všetkých kandidátov a strán, ktorí si podľa zákona mali zriadiť transparentný účet. V Transparency sme všetky takéto účty dohľadali a dáta z nich zozbierali na portáli VOLBY.TRANSPARENY.SK.

Povinnosť viesť platenú kampaň cez transparentný účet sa vzťahovala na všetkých kandidátov na županov, ako aj na primátorov a starostov v mestách, obciach a mestských častiach Bratislavy a Košíc nad 5000 obyvateľov. Takýchto samospráv máme vrátane ôsmich žúp aktuálne na Slovensku 167. Dovedna sa v nich o priazeň voličov uchádzalo 708 politikov (76 v župných a 632 v miestnych voľbách).

Transparentný účet sa nám nepodarilo dohľadať pri vyše 160 z nich. Zväčša preto, že im kampaň financovali cez svoje spoločné transparentné účty iba politické strany. Narazili sme však aj na desiatky nezávislých či kandidátov ministrán, ktorí nevyužívali transparentné účty vôbec a platenú kampaň tak zrejme úplne vypustili.

Štruktúra príjmov na transparentných účtoch sa v závere kampane oproti našej priebežnej analýze z polovice októbra už veľmi nemenila. Viac ako 40 percent príjmov získali kandidáti od strán, ktoré do kampaní naliali 4,85 milióna eur. Najviac, cez 1,1 milióna eur, pritom na kampaňový účet vložilo hnutie Sme rodina.

Vyše 30 percent peňazí pre uchádzačov o posty županov a primátorov miest nad 5000 obyvateľov pochádzalo od kandidátov samotných a ich identifikovateľných rodinných príslušníkov. Firemné dary tvorili len 2,2 percenta z celej sumy.?Až 26% alebo 3,13 milióna eur prispeli kandidátom podporovatelia, v niektorých prípadoch aj vrátane ich spriaznených kandidátov na poslancov. Najúspešnejším bol v tomto ohľade bratislavský primátor Matúš Vallo a jeho Team Bratislava, ktorí dokázali zburcovať vyše 1200 unikátnych darcov. Tí im dovedna prispeli takmer 250-tisíc eur.

Výdavky na účtoch sú zatiaľ zhruba o 1,3 milióna eur nižšie ako príjmy, splatnosť faktúr dobieha aj po voľbách.

Podrobnosti o financovaní kampaní si môžete pozrieť na portáli VOLBY.TRANSPARENY.SK, kde dáta ďalej kompletizujeme a kde bude po vyúčtovaní kampaní k dispozícii aj knižnica transparentných účtov, ktoré začnú postupne zo stránok bánk miznúť.

Print Friendly, PDF & Email
This entry was posted in volby2022-aktuality. Bookmark the permalink.